Trwa ładowanie...

Śmierć, wyd. III – recenzja komiksu wyd. Egmont

Egmont konsekwentnie prowadzi politykę wznawiania komiksów Neila Gaimana. Dlatego było tylko kwestią czasu, kiedy do naszych rąk trafi nowe wydanie "Śmierci". I świetnie, bo to rzecz porównywalna z najlepszymi odsłonami "Sandmana".

Śmierć, wyd. III, Egmont, 2023Śmierć, wyd. III, Egmont, 2023Źródło: Materiały prasowe
d4opcdz
d4opcdz

Tak jak fani Alejandro Jodorowskiego rozpieszczani są przez Scream Comics, tak miłośnicy twórczości Neila Gaimana sukcesywnie uzupełniają kolekcję dzięki Egmontowi.

W ramach Klubu Świata Komiksów dostaliśmy już wznowienia "Czarnej Orchidei", "Księgi Magii" oraz "Sandmana" (przed nami premiera ósmego tomu pt. "Koniec Światów"), czyli rzeczy od dawna niedostępnych na rynku pierwotnym. Do tego grona zaliczała się też "Śmierć", ale dzięki najnowszemu, trzeciemu już wydaniu to na szczęście przeszłość.

Album w całości poświęcony jest siostrze Morfeusza, która pojawia się na łamach "Sandmana". Postać stworzona przez Neila Gaimana i Mike'a Dringenberga od samego debiutu zaskarbiła sobie sympatię czytelników i stała się swoistym obiektem kultu. Nic dziwnego, bo Śmierć to pierwszorzędnie napisana postać, skrajnie odbiegająca od wizerunku, jaki zakorzenił się w naszej popkulturze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Komiks - renesans gatunku

Nie jest to szkielet w czarnych szatach o tubalnym głosie dosiadający konia o imieniu Pimpuś, a urocza gotka wyglądająca jak nastoletnia fanka Siouxie czy Niny Hagen. Śmierć rozpiera energia. Jest radosna, ciekawska i bardzo odpowiedzialnie podchodzi do swojej pracy, w której haruje na pełen etat. Jak sama mówi, była przy narodzinach wszechświata i to ona położy krzesła na stołach, a następnie zgasi światło.

Trzon zbioru i zdecydowanie największą gratkę stanowią dwa dłuższe opowiadania: "Wysoka cena życia" oraz "Pełnia życia". Pierwsze łączy się z ideą zawartą w poprzedzającej go nowelce "Zimowa opowieść". Dowiadujemy się z niej, że co 100 lat przez jeden dzień Śmierć żyje między ludźmi.

d4opcdz

W nagrodzonej dwoma Eisnerami "Wysokiej cenie życia" siostra Snu jest mieszkanką amerykańskiej metropolii, gdzie przeżywa niezwykłe perypetie z marzącym o samobójstwie nastolatkiem. Z kolei "Pełnia życia" to opowieść o parze lesbijek wychowującej syna, których drogi przecinają się ze Śmiercią.

Źródło: Materiały prasowe
Śmierć, wyd. III, Egmont, 2023

Obie historie to rzeczy z pogranicza urban fantasy i dramatu obyczajowego, korzeniami tkwiące w świecie znanym z kart "Sandmana". Pojawiające się w nich postacie Foxglove i Hazel to bohaterki doskonale znane fanom uniwersum z kart "Zabawy w siebie" (piąty tom cyklu). Obie historie przepełnione są filozoficzną zadumą, ale i ciepłym, rozbrajającym humorem pozwalającym oswoić się z tym, co nieuchronne i spojrzeć na sprawy ostateczne z innej perspektywy.

Treść 320-stronicowego albumu w niczym nie różni się od wydania z 2016 r. To dwie miniserie, kilka shortów, opowiadania znane czytelnikom "Sandmana" ("Odgłos jej skrzydeł", "Fasada" i "Śmierć i Wenecja") i 50 stron grafik autorstwa takich tuzów ołówka i tuszu jak Greg Capullo czy Moebius. Do tego intymny wstęp Tori Amos.

d4opcdz

Grzegorz Kłos, dziennikarz Wirtualnej Polski

W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" rozmawiamy o prawdopodobnie najlepszym serialu 2023 roku (sic!), załamujemy ręce nad Złotymi Malinami i nominacjami do Oscarów, a także przeżywamy rozstanie Shakiry i Gerarda Pique. Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d4opcdz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4opcdz

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj