Trwa ładowanie...
portret
02-03-2012 12:35

Leonor Fini i Konstanty A. Jeleński. Portret podwójny

Nakładem Muzeum Literatury została wydana książka "Leonor Fini i Konstanty A. Jeleński. Portret podwójny". Początkowo towarzyszyła wystawie o tym samym tytule, ale cieszyła się takim powodzeniem, że postanowiono dopuścić do jej szerszej dystrybucji

Leonor Fini i Konstanty A. Jeleński. Portret podwójnyŹródło: "__wlasne
drivgi1
drivgi1

Katalog do wystawy „ Leonor Fini i Konstanty A. Jeleński. Portret podwójny ” nie jest klasycznym katalogiem muzealnym.Jego koncepcja merytoryczna łączy zachowanie i przekazanie porządku wystawy – odtworzenie jej konstrukcji – z formułą książki ilustrowanej. Zawiera ona różnorodne teksty, których zadaniem jest uchwycenie fenomenu bohaterów wystawy – ich niezwykłych osobowości oraz barwnego związku, a także czasów, w których żyli. Część esejów ma charakter naukowy: Anna Lipa (we współpracy z Janem Gondowiczem)
Czarne słońce Leonor Fini, Wojciech Karpiński Uśmiech Kota. Spotkanie z Konstantym Aleksandrem Jeleńskim, Piotr Szarota Konstanty i Leonor. Portret rodzinny w kilku wnętrzach, Małgorzata Grąbczewska Unieruchomione chwile własnego teatru. O fotograficznej kreacji Leonor Fini. Znajdują się tam również wspomnienia Andrzeja Wata i Neila Zukermana, wywiad z Leonor Fini z 1963 roku, drukowany po raz
pierwszy w języku polskim, szczegółowe kalendaria życia obojga bohaterów wystawy oraz katalog obiektów prezentowanych na wystawie. Całość poprzedzona została wstępem Anny Lipy, wyjaśniającym sens i konstrukcję ekspozycji. Wszystkie teksty posiadają angielskie streszczenia.

Autorce wystawy przyświecała idea zaprezentowania polskiej publiczności niezwykłej pary – artystki i myśliciela, odmalowania portretu ich związku w kontekście wzajemnych relacji, na tle historii i kultury drugiej połowy XX wieku, środowiska polskiej emigracji w Paryżu, Kongresu Wolności Kultury oraz kosmopolitycznego salonu Leonor, w którym spotykali się m.in.: Salvador Dali, Max Ernst, Federico Fellini. Niezwykle bogato ilustrowany katalog zawiera wybór fotografii z wyjątkowo obszernego prywatnego archiwum artystki (Leonor Fini Estate w Paryżu), reprodukcje: obrazów – zarówno jej samej, jak i innych twórców związanych z kręgiem surrealistów – rękopisów, dokumentów oraz liczne cytaty z listów, książek, utworów literackich bohaterów wystawy i ich przyjaciół.

drivgi1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
drivgi1

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj