Leonor Fini i Konstanty A. Jeleński. Portret podwójny
Nakładem Muzeum Literatury została wydana książka "Leonor Fini i Konstanty A. Jeleński. Portret podwójny". Początkowo towarzyszyła wystawie o tym samym tytule, ale cieszyła się takim powodzeniem, że postanowiono dopuścić do jej szerszej dystrybucji
Nakładem Muzeum Literatury została wydana książka " Leonor Fini i Konstanty A. Jeleński. Portret podwójny ".
Katalog do wystawy „ Leonor Fini i Konstanty A. Jeleński. Portret podwójny ” nie jest klasycznym katalogiem muzealnym.Jego koncepcja merytoryczna łączy zachowanie i przekazanie porządku wystawy – odtworzenie jej konstrukcji – z formułą książki ilustrowanej. Zawiera ona różnorodne teksty, których zadaniem jest uchwycenie fenomenu bohaterów wystawy – ich niezwykłych osobowości oraz barwnego związku, a także czasów, w których żyli. Część esejów ma charakter naukowy: Anna Lipa (we współpracy z Janem Gondowiczem)
Czarne słońce Leonor Fini, Wojciech Karpiński Uśmiech Kota. Spotkanie z Konstantym Aleksandrem Jeleńskim, Piotr Szarota Konstanty i Leonor. Portret rodzinny w kilku wnętrzach, Małgorzata Grąbczewska Unieruchomione chwile własnego teatru. O fotograficznej kreacji Leonor Fini. Znajdują się tam również wspomnienia Andrzeja Wata i Neila Zukermana, wywiad z Leonor Fini z 1963 roku, drukowany po raz
pierwszy w języku polskim, szczegółowe kalendaria życia obojga bohaterów wystawy oraz katalog obiektów prezentowanych na wystawie. Całość poprzedzona została wstępem Anny Lipy, wyjaśniającym sens i konstrukcję ekspozycji. Wszystkie teksty posiadają angielskie streszczenia.
Autorce wystawy przyświecała idea zaprezentowania polskiej publiczności niezwykłej pary – artystki i myśliciela, odmalowania portretu ich związku w kontekście wzajemnych relacji, na tle historii i kultury drugiej połowy XX wieku, środowiska polskiej emigracji w Paryżu, Kongresu Wolności Kultury oraz kosmopolitycznego salonu Leonor, w którym spotykali się m.in.: Salvador Dali, Max Ernst, Federico Fellini. Niezwykle bogato ilustrowany katalog zawiera wybór fotografii z wyjątkowo obszernego prywatnego archiwum artystki (Leonor Fini Estate w Paryżu), reprodukcje: obrazów – zarówno jej samej, jak i innych twórców związanych z kręgiem surrealistów – rękopisów, dokumentów oraz liczne cytaty z listów, książek, utworów literackich bohaterów wystawy i ich przyjaciół.