Sąd apelacyjny w Oslo skazał w poniedziałek trzech mężczyzn na kary od 5,5 do 9,5 roku więzienia za kradzież słynnych obrazów „Krzyk” i „Madonna” Edvarda Muncha.
Obrazy, ubezpieczone na 750 mln koron norweskich (94 mln euro), policja odzyskała 31 sierpnia zeszłego roku, w dwa lata od zrabowania ich w biały dzień z Muzeum Muncha w Oslo przez zamaskowanych sprawców. Oba zostały uszkodzone podczas kradzieży i są poddawane zabiegom konserwatorskim.
„Krzyk” uszkodziła głównie wilgoć. Natomiast „Madonna”, będąca portretem Norweżki Dagny Juel, żony Stanisława Przybyszewskiego , została podziurawiona, kiedy złodzieje wyrywali obraz z ram, tłukąc chroniące go szkło.
Jak mówiła podczas procesu dyrektor Muzeum Muncha, Lise Mjoes, muzeum zatrudni chirurgów, którzy za pomocą sprzętu z klinik okulistycznych wydobędą z obrazów tkwiące w nich odłamki szkła. Umożliwi to konserwatorom naprawę powierzchni obrazów.
Oprócz kar więzienia, sprawców skazano na zapłacenie w charakterze zadośćuczynienia 1,57 mln koron (196 mln euro) miastu Oslo – właścicielowi obrazów.
– Musi być ostra reakcja na tak poważne przestępstwo – uznał sąd, określając oba skradzione obrazy jako kamienie węgielne twórczości Muncha.
Policja podejrzewa, że rabunek został zorganizowany w celu odciągnięcia sił policyjnych od dochodzenia w sprawie napadu na bank w 2004 roku, podczas którego zginął funkcjonariusz policji.
35-letni Petter Tharaldsen został skazany na dziewięć i pół roku więzienia za kierowanie samochodem, którym jechali rabusie ze skradzionymi obrazami. 39-letni Bjoern Hoen, który opracował plan kradzieży, otrzymał karę dziewięciu lat więzienia. Tharaldsena i Hoena skazano również za przynależność do zorganizowanej grupy przestępczej.
31-letni Stian Skjold, jako jeden z dwóch uzbrojonych ludzi, którzy napadli na Muzeum Muncha, dostał 5,5 roku więzienia. Jego towarzysz zmarł w listopadzie, zanim zdążono przedstawić mu zarzuty.
„Krzyk” z 1893 roku i „Madonna” (1895-1902) należą do cyklu „Fryz życia”, który miał być poematem życia, miłości i śmierci. „Krzyk” - wzorcowy przykład poetyki ekspresjonizmu - zdaniem wielu krytyków sztuki jest największym dziełem Muncha. Według popularnej interpretacji przedstawia współczesnego człowieka przeszytego bólem egzystencji. Skradziony i odnaleziony to wersja jasnopomarańczowa.
Edvard Munch (ur. 1863) zasłynął jako twórca dzieł najpełniej wyrażających lęki i obsesje ludzi przełomu wieków. Zmarł w 1944 roku w Ekely, po przekazaniu swych licznych dzieł miastu Oslo, co pozwoliło na otwarcie tam w 1963 roku poświęconego mu muzeum.