Wydobyć Hillar z niebytu

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Małgorzata Hillar – poetka nastolatek zaczesanych w koński ogon, naiwna, banalna, cepeliowska, „wnuczka Różewicza”, i „córka Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej”? A może pisarka świadomie realizująca swój niepowtarzalny świat poetycki? Autorka tekstów, które pokazują swoistą drogę do dojrzałości? Agnieszka Nietresta stara się odpowiedzieć na te pytania w swoim szkicu monograficznym, poświęconym poetce. Stara się wyrwać z literackiego niebytu tę, która „istniała, choćby udawano, że się nie dostrzega jej obecności”, i o której większość z nas powie: „kto??? Hillar, Hillar… nie przypominam sobie. Chyba nic w szkole o niej nie było?”

Przypomnijmy zatem, że Janina Krystyna Helena Hillar urodziła się w 1926 roku, zaś jej debiut poetycki przypada na rok 1955. Swój pierwszy tomik pt. „Gliniany dzbanek” wydaje dwa lata później, wpisując się tym samym w ramy pokolenia Współczesności. Autorka szkicu bardzo dokładnie analizuje reakcje krytyki na debiut Hillar, reakcje różne, często bardzo skrajne i nawzajem się wykluczające. Krytycy zarzucają młodej poetce banalność, prozaiczność, „ściąganie” z różewiczowskiej formy wiersza, nieumiejętność budowania obrazu poetyckiego. Niewielu badaczy dostrzega w tych wierszach oryginalność, szczerość, prostotę, które tak urzekają czytelników. Przywołując ten pierwszy spór o teksty Hillar, Nietresta zaznacza, że poetka nigdy nie była rozpieszczana przez krytykę, wiele jej zarzucano lub – po prostu – ignorowano kolejne zbiory wierszy. Na szczęście reakcja czytelników była diametralnie różna. „Kiedyś „mówiło się Hillar”, tak jak dziś „mówi się Świetlickim”; wyrwane z kontekstu frazy wpisywano do pamiętników jako
złote myśli” – dowodzi autorka szkicu.

Agnieszka Nietresta przywołuje w swojej książce niezwykle bogaty aparat krytyczny, po to, aby zestawić ze sobą obiegowe sądy dotyczące poezji Hillar, a następnie, krok po kroku, przy pomocy samych tekstów Księżniczki Wyobraźni (określenie Zbigniewa Bieńkowskiego – krytyka literackiego, a prywatnie męża Małgorzaty) je weryfikować. Badaczka prowadzi nas przez poszczególne tomiki poetki, od „Glinianego dzbanka” (1957) do „Gotowości do Zmartwychwstania” (1995), szczegółowo je analizując i pokazując tym samym drogę, jaką przeszła „współczesna młoda dziewczyna z Warszawy”. Jej pierwsze wiersze to nie tylko przejmujące wyznania miłosne, subtelne erotyki. To również teksty społeczne, antywojenne, może trochę za bardzo tendencyjne w swojej zaangażowanej wymowie, ale ciekawe dla wszystkich, którzy patrzą na Hillar przez pryzmat „Poziomki” i tym podobnych tekstów. Trudno jednak nie przyznać, że to właśnie miłość była dominantą tematyczną tekstów Hillar.

Nietresta pragnie pokazać cały wachlarz emocji, niemal ewolucję tego uczucia, jaka dokonywała się w poszczególnych tekstach i tomikach poetki. Od zachwytu światem, uczuciem i mężczyzną, poprzez strach, tęsknotę, ból, aż po odrzucenie czy pragnienie wyzwolenia się z matni tego uczucia. W tomie „Czekanie na Dawida” (1967) Hillar porusza też znaczący temat macierzyństwa. Cykl pt. „Brzuch”, wchodzący w skład tego tomu, poświęcony jest w całości uczuciom, jakie towarzyszą kobiecie podczas ciąży i porodu. „Hillar pisała o tym na długo przed Świrszczyńską i Gretkowską” – zauważa Nietresta.

Badaczka stara się odkrywać poezję Małgorzaty z Krainy Czarów dla współczesnego czytelnika. Obok wszechogarniającej tę poezję miłości, na mocy rzetelnej interpretacji, wyłania z jej tekstów elementy feministyczne, wszelkie próby uniezależnienia się od dominacji mężczyzny. Pokazuje cierpienie, ból, samotność osoby, która nie może pogodzić się ze światem, zamyka się w czterech ścianach i swoją rozpacz topi w alkoholu. Zauważa oczywiście niedociągnięcia tej poezji, pisze o tym, czego Małgorzacie nie udało się osiągnąć, przede wszystkim szuka jednak tych elementów, które mogłyby wiersze Hillar uczynić atrakcyjne dla współczesnego czytelnika.

Można powiedzieć, że ogromna praca badawcza i interpretacyjna, jakiej dała wyraz Agnieszka Nietresta w swoim szkicu monograficznym, jest próbą nobilitacji poezji Małgorzaty Hillar w oczach historyków literatury i zwykłych czytelników. Czy jest to próba udana i owocna – czas pokaże… Zobaczymy czy dzięki tej pozycji więcej osób sięgnie po tomiki Hillar, czy jej poezje pojawią się w szkolnych antologiach, a na uniwersytetach będą organizowane konferencje naukowe dotyczące tej twórczości.

Szczerze mówiąc, nie wydaje mi się, aby tak było. Hillar to wszak nie Poświatowska, a Nietresta nie ma nazwiska i pozycji Borkowskiej na Parnasie polskich historyków literatury. A szkoda, ponieważ książka Nietresty stara się walczyć ze stereotypowym traktowaniem poezji Hillar, odkrywa w niej wiele ciekawych, również dla współczesnego czytelnika, elementów. Przy tym zaś jest sprawnie napisana, nie nuży hermetycznością wykładu. Nawet, gdy badaczka analizuje poszczególne motywy – wymowę ściany, ognia, wody czy semantykę kolorów – wciąga czytelnika, który coraz głębiej wnika w tekst i coraz bardziej go rozumie. Tak więc szkic monograficzny o twórczości Księżniczki Wyobraźni, Małgorzaty z Krainy Czarów z czystym sumieniem możemy polecić nie tylko studentom polonistyki, ale wszystkim, którzy lubią wgryzać się w tajniki poezji i odkrywać jej zawiłości.

Wybrane dla Ciebie
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]