Trwa ładowanie...
d2170ym

Rozstrzygnięto konkurs na komiks o Powstaniu Warszawskim

d2170ym
d2170ym

Laureatem pierwszej nagrody w rozstrzygniętej w środę II edycji konkursu na komiks o Powstaniu Warszawskim został Rafał Bąkowicz za pracę pt. Sierpień.

Nagrodzoną pracę jury określiło jako intrygującą i niesztampową - w komiksie o Powstaniu Warszawskim pojawiają się bowiem postaci ze świata filmów science-fiction, jak np. roboty, bajkowa broń.

- Chciałem pokazać, jak opowieści uczestników Powstania Warszawskiego mogą być odbierane przez najmłodsze pokolenie, którego wyobraźnia ukształtowana została przez pop kulturę i nieskończoną niemal liczbę filmów o II wojnie światowej - powiedział Rafał Bąkowicz.

- To komiks o niemożności dotarcia do prawdy. Zaczyna się konwencjonalnie: dziadek opowiada wnuczkowi o swoich powstańczych przeżyciach, ale co młodzi ludzie wiedzą o realiach powstania? Ich rzeczywistość jest inna, wyobraźnia podsuwa obrazy znane z filmów i komiksów właśnie - mówił Rafał Bąkowicz, który już drugi raz został nagrodzony w konkursie na komiks o Powstaniu Warszawskim; rok temu praca jego autorstwa zajęła II miejsce.

d2170ym

II miejsce zajął Tomasz Bereźnicki za pracę pt. Dobry, a III miejsce - autorzy komiksu Chodzące nieszczęście - Artur Ernest Zastawny (rysunek) i Grzegorz Janusz (scenariusz). Wyróżnienie otrzymała Anna Steliżuk za Kołysankę dla Dziuni.

Swoje wyróżnienia związane z konkursem przyznało też Muzeum Powstania Warszawskiego. Jednym z laureatów został najmłodszy jak dotąd uczestnik konkursu - ośmioletni Wiktor Kulig, autor komiksu Akcja „Kanał”. Przedstawił w nim epizod z życia swoich dziadków, którzy brali udział w Powstaniu - wyprawę kanałami z Żoliborza na Starówkę, walkę o barykadę i ewakuację kanałami z płonącego Starego Miasta.

Wiktor Kulig mimo młodego wieku przeczytał kilka książek o II wojnie światowej i powstaniu, bardzo podobały mu się Kamienie na szaniec Kamińskiego , próbował też lektury Powstania 44 Daviesa , choć, jak zauważyła jego mama, książka okazała się jednak zbyt trudna dla młodego czytelnika.
- Jestem jedynym w klasie, który interesuje się powstaniem - powiedział Kuba dziennikarzom.
Zapytany, czy jego koledzy zainteresowaliby się komiksem o Powstaniu odpowiedział sceptycznie: „Raczej wolą filmy”.

W tym roku jury konkursu pod przewodnictwem Henryka Chmielewskiego (znanego także jako Papcio Chmiel) oceniała 47 prac, czyli dwa razy więcej niż w zeszłorocznej, pierwszej edycji. Dwie prace zostały przesłane z Irlandii.

d2170ym

W tegorocznej edycji konkursu wprowadzono nowy element w regulaminie - w pracy musiało zostać wykorzystane któreś z archiwalnych zdjęć powstańczych. W ten sposób Muzeum Powstania Warszawskiego zachęcało do poznawania jego zbiorów ikonograficznych oraz do związania komiksów z autentycznymi realiami wydarzeń. Przemysław Trust Truściński, który sprawuje opiekę artystyczną nad konkursem uważa, że dało to komiksom oddech, urealniło je.

Zdaniem Truścińskiego, w drugiej edycji konkursu więcej było prac przywołujących historie zwykłych ludzi, uczestników i świadków powstania, mniej też było prac przepojonych bogoojczyźnianym duchem.
- W porównaniu z pierwszą edycją konkursu widać, że sposób myślenia uczestników o powstaniu staje się coraz mniej sztampowy - zauważył Truściński.

Dziesięć najlepszych prac drugiej edycji konkursu zostanie opublikowanych w specjalnej antologii.

d2170ym
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2170ym

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj