120 tys. funtów (177 tys. euro) osiągnął w środę na aukcji malarstwa obraz Józefa Brandta (1841-1928) „Pojmanie kaukaskiego wodza”. Przed aukcją płótno polskiego malarza wyceniono na 120-160 tys. funtów.
Nabywcą tego dzieła z francuskiej kolekcji prywatnej jest kolekcjoner z Rosji.
Obraz Brandta zainspirowała podróż na Podole i Ukrainę z 1860 roku, gdy artysta rozsmakował się w tamtejszym stepowym krajobrazie.
Płótno przedstawia kozaków rosyjskiego księcia Bariatyńskiego, którzy eskortują związanego przywódcę górali kaukaskich z drugiej połowy XIX wieku, sławnego wodza wojny kaukaskiej (1816-64) Imama Szamila. Szamil (1796-1871) przez pół wieku powstrzymywał Rosjan przed zajęciem Dagestanu. Udało mu się stworzyć Imamat nazwany Czeczenodagestą.
Autorzy aukcyjnego katalogu napisali, że Brandt wprawdzie obrał sobie za temat rosyjskie imperialne podboje na Zakaukaziu, ale chciał zwrócić uwagę na podobieństwo losów Polski i Czeczenii.
Na aukcji sprzedano również trzy płótna Alfreda Wierusza-Kowalskiego (1849-1915), który podobnie jak Brandt żył i tworzył w Monachium. Najwyższą cenę - 44 tys. funtów osiągnął „Kopacz piachu”, przed aukcją wyceniony na 10-20 tys. funtów. Sprzedała go rodzina piwowarów z Milwaukee w USA, która dorobiła się na wprowadzeniu na rynek marki piwa Schiltz.
34 tys. funtów - blisko trzykrotne przebicie - osiągnął portret Jacka Malczewskiego (1854-1929) „Powrót z pola”, przed aukcją wyceniony na 8-12 tys. funtów.
Chętni znaleźli się też na płótna Franciszka Streitta (1839-1890) „Wędrowni Cyganie” oraz Alfonsa Karpińskiego (1875-1961) „Martwa natura z żółtymi różami”, za które zapłacono odpowiednio 16 tys. i 4,2 tys. funtów.
Nabywców nie znalazły wycofane przed aukcją dwa płótna Tadeusza Makowskiego (1882-1932) przedstawiające dzieci oraz dwa akty kobiece i martwa natura Wojciecha Weissa (1875-1950).