Magazyn Literacki Książki przyznał swoje doroczne nagrody
Edytorom 48 książek wyróżnionych w 2009 roku przez Magazyn Literacki Książki wręczono w środę w Warszawie doroczne nagrody tego miesięcznika. Wydawcą Roku został wybrany Rebis, a Wydarzeniem Roku - działalność serwisu audioteka.pl w zakresie promocji audiobooków - nowego i szybko rozwijającego się sektora wydawniczego.
System przyznawania nagród przez Magazyn Literacki Książki jest dwuetapowy. W każdym numerze miesięcznika wybierane są cztery książki miesiąca, spośród których, pod koniec stycznia każdego roku, jury pod przewodnictwem Krzysztofa Masłonia wybiera pięć tytułów, które otrzymują tytuł Książki Roku. W tym roku tym tytułem zostały uhonorowane: Wydawnictwo Dolnośląskie za To moja droga. Biografia Jacka Kaczmarskiego Krzysztofa Gajdy , Wydawnictwo Naukowe PWN za Międzynarodowy komunista. Jerzy Borejsza - biografia polityczna Eryka Krasuckiego , wydawnictwo Sonia Draga za Historię Edgara Davida Wroblewskiego , Biały Kruk za album Ars Adama Bujaka i Jolanty Sosnowskiej oraz wydawnictwo C.H. Beck za Prawo polskie. Próba syntezy Tadeusza Guzy, Jana Głuchowskiego i Marii Pałubskiej.
Z zestawienia wszystkich 48 książek miesiąca 2009 roku wynika, że najwięcej nagród - po 3 wyróżnienia - zdobyły oficyny: Rebis, Wydawnictwo Literackie, Świat Książki i Biały Kruk.
Od 2006 roku Magazyn Literacki Książki przyznaje co roku tytuł Wydawcy Roku, który przypadł Rebisowi za "umiejętne połączenie swoich najlepszych tradycji z sukcesem komercyjnym nowoczesnego wydawnictwa". "To jedno z najstarszych prywatnych wydawnictw polskich powstało wkrótce po zniesieniu cenzury i od początku łączy ambitną ofertę z literaturą komercyjną" - przypomniał Piotr Dobrołęcki, redaktor naczelny Magazynu Literackiego Książki.
W tym roku redakcja miesięcznika ustanowiła nowe wyróżnienie - Wydarzenie Roku. Pierwszym jego laureatem został serwis audioteka.pl, specjalizujący się w sprzedaży on-line książek audio. Nagrodę przyznano za stworzenie "nowej jakości w działaniach na rzecz promocji audiobooków. "Komercyjną działalność serwis rozpoczął pod koniec 2008 roku, by w następnych miesiącach niemal zrewolucjonizować dotychczasowy wizerunek tego sektora rynku książkowego. Od niespełna 200 tytułów w momencie startu, oferta serwisu wzrosła przez rok do niemal 2 tys. pozycji" - przypomniał Dobrołęcki.
Magazyn Literacki Książki przyznał swoje nagrody po raz ósmy.