Trwa ładowanie...

Intymność czytania

Intymność czytaniaŹródło: Inne
d2obrub
d2obrub

Zatrzymana w kadrze chwila samotności, oczy błądzące po kartach książki, zawieszenie między dwoma światami – świata przedstawionego książki i tego, w którym jesteśmy na co dzień, ludzie zajęci sobą i trzymaną w dłoni książką – przepustką do innej rzeczywistości.

To tematy zdjęć węgierskiego fotografa André Kertésza. Jego bodaj najbardziej znany cykl, „Intymność czytania”, ukazuje ludzi czytających na parapecie, balkonie, na ławce w parku, w kawiarni, w tramwaju, w szpitalu; czytające dzieci i czytających starców; przebiegających wzrokiem po gazecie i notatkach.

Kertész, który był miłośnikiem książek i literatury, mówi do nas swoimi fotografiami, że nie ma miejsc, w których nie można czytać. Czytać można zawsze i wszystko.

Cykl powstawał w trakcie całej drogi twórczej artysty. Najstarsze zdjęcie powstało w 1921 roku, ostatnie w 1981. Chociaż dorobek artystyczny Kertésza jest bardzo duży – fotograf pozostawił po sobie sto tysięcy negatywów – to właśnie cykl „Intymność czytania” należy do wyjątkowych.

André Kertész był z pochodzenia Węgrem. Żył we Francji, gdzie przyjaźnił się z Mondrianem, Chagallem, Brancusim. Stamtąd wyjechał do Stanów Zjednoczonych i związał się magazynami „Look”, „Harper’s Bazar” i „Vogue”. Kertész bardzo dbał, by jego prace wydawano w formie książkowej, najlepiej zaś w formacie mieszczącym się w kieszeni. Swoje pierwsze zdjęcie opublikował w 1917 roku. W 1932 roku przygotował „Zniekształcenia” („Distortions”) - zniekształcone akty kobiece.

W tym roku mija dwudziesta rocznica śmierci Kertésza.

Wystawa prezentująca cykl fotograficzny „Intymność czytania” prezentowana jest w Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu.

d2obrub
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2obrub

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj