Zatrzymana w kadrze chwila samotności, oczy błądzące po kartach książki, zawieszenie między dwoma światami – świata przedstawionego książki i tego, w którym jesteśmy na co dzień, ludzie zajęci sobą i trzymaną w dłoni książką – przepustką do innej rzeczywistości.
To tematy zdjęć węgierskiego fotografa André Kertésza. Jego bodaj najbardziej znany cykl, „Intymność czytania”, ukazuje ludzi czytających na parapecie, balkonie, na ławce w parku, w kawiarni, w tramwaju, w szpitalu; czytające dzieci i czytających starców; przebiegających wzrokiem po gazecie i notatkach.
Kertész, który był miłośnikiem książek i literatury, mówi do nas swoimi fotografiami, że nie ma miejsc, w których nie można czytać. Czytać można zawsze i wszystko.
Cykl powstawał w trakcie całej drogi twórczej artysty. Najstarsze zdjęcie powstało w 1921 roku, ostatnie w 1981. Chociaż dorobek artystyczny Kertésza jest bardzo duży – fotograf pozostawił po sobie sto tysięcy negatywów – to właśnie cykl „Intymność czytania” należy do wyjątkowych.
André Kertész był z pochodzenia Węgrem. Żył we Francji, gdzie przyjaźnił się z Mondrianem, Chagallem, Brancusim. Stamtąd wyjechał do Stanów Zjednoczonych i związał się magazynami „Look”, „Harper’s Bazar” i „Vogue”. Kertész bardzo dbał, by jego prace wydawano w formie książkowej, najlepiej zaś w formacie mieszczącym się w kieszeni. Swoje pierwsze zdjęcie opublikował w 1917 roku. W 1932 roku przygotował „Zniekształcenia” („Distortions”) - zniekształcone akty kobiece.
W tym roku mija dwudziesta rocznica śmierci Kertésza.
Wystawa prezentująca cykl fotograficzny „Intymność czytania” prezentowana jest w Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu.