Trwa ładowanie...
recenzja
26 kwietnia 2010, 16:03

I nadszedł czas największej próby

I nadszedł czas największej próbyŹródło: Inne
dgy7yrf
dgy7yrf

Nad Starym Królestwem zbiera się magiczna mgła. Posłanniczka zła, posłuszna Panu, dzierży w swych granicach cienie zmarłych i nekromantkę Chlorr. Wraz z nią, nadszedł czas największej próby dla Abhorsena – Sabriel i jej małżonka. Tylko czy nie są jeszcze zbyt niedoświadczeni, mimo wieku i burzliwych przeżyć? Czy ich następcy są gotowi, by przejąć na swoje barki ten przytłaczający ciężar? „Powołaniem Abhorsenów, z racji urodzenia; przynależnych obowiązków, było strzeżenie granic ustanowionych pomiędzy Życiem a Śmiercią. Ród ich korzystał z pomocy Wolnej Magii i potrafił porozumiewać się z duchami Zmarłych za pomocą specjalnych dzwonków. Nie byli to jednak ani nekromanci, ani czarownicy.”

Pierwszym był Abhorsen, ale jego czasy minęły już dawno. Pozostawił po sobie córkę Sabriel, której moc i umiejętności sprawiły, iż Stare Królestwo ponownie zyskało władcę. Ona i Touchstone stanowią nie tylko dobraną parę, ale i bardzo dobrych władców. Także ze swoich dzieci mogą być prawdziwie dumni. Niestety, żadne z nich ani syn, ani córka, nie odziedziczyło talentów po matce. Żadne z nich, nie może być kolejnym Abhorsenem. Wybraną jest Clayra o imieniu Lirael. Ta, która okazała się być siostrą Sabriel, która miała być widzącą, ale jednak przeznaczenie chciało inaczej. Jednak to ona ponownie sprowadziła na ten świat magiczną sukę, która stanowi kontrastową partnerkę dla innego zwierzaka, pomocnika Abhorsenów – kota Moggeta. Osobnika o dwojakiej osobowości, który od dawna zamieszkiwał Dom Abhorsenów.

Dom, w którym teraz ukrywają się zwierzęta i dwoje ludzi: Clayra i syn króla. Dom, który stał się więzieniem... Więzieniem, do którego nie przenikną wieści o śmierci królewskiej pary. Pary, która starała się z taką siłą i oddaniem, nie dopuścić do konfliktu dwóch światów przedzielonych murem. Nie dopuścić do rozwoju zła, do przeniknięcia go ze Starego Królestwa do Ancelstierre – krainy prawie współczesnej. Krainy, która postanowiła zmienić Królestwo w zbiornik odpadów. Ludzkich.

Taki zastajemy świat w trzecim tomie trylogii Gartha Niksa. Dwojaki, przenikający się. Odnajdujemy w nim wpływy wielu twórców fantasy, jak choćby Mercedes Lackey czy samego Mistrza Śródziemia, J. R. R. Tolkiena. Świat fantastyczny, w którym co prawda zabraknie elfów, ale za to problemów ze Zmarłymi mamy pod dostatkiem. Tutaj, w ostatnim tomie, autor komplikuje wszystko jeszcze bardziej, gmatwa i tak niełatwą historię, z mitologię starożytnych. Egipt jest widoczny w magii i wierzeniach tego podzielonego murem świata. Pies, to ożywiona figurka. Pierwsze takie spotykamy właśnie w Starożytnym Egipcie. Sam kot, wprost uosobienie ducha Egipcjan. I wiara w życie, oraz drogę przez kolejne bramy... To także odnajdziemy w mitologii Egiptu.

dgy7yrf

Sabriel, Lirael oraz Abhorsen to wspaniałe fantasy. Opierające się na magii dzwonków. Skomplikowane, w którym jednak wspaniale zachowano odrębność dwóch światów (Ancelstierre i Starego Królestwa). Jakby naszego, zwyczajnego, gdzieś zagubionego w dwudziestoleciu międzywojennym oraz na wskroś magicznego, w którym jednak zagrożeniem są tylko zmarli i magia prawdziwych nekromantów. Świata, który przeżył wiele w tych trzech tomach. Na nowo odzyskał władcę, wychował nowego obrońcę oraz przedstawił się, choć jednak nie odkrywając wszystkich kart. Możliwe, iż świat Gartha Niksa jeszcze da o sobie znać... Tak, to całkiem możliwe.

dgy7yrf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dgy7yrf

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj