Kultura to najlepsza polska marka, a jej promocja poza granicami kraju przynosi wymierne korzy艣ci ca艂emu pa艅stwu - zapewnia艂 w czwartek w Sejmie minister kultury Bogdan Zdrojewski. Za wzorowy przyk艂ad promocji kultury za granic膮 uzna艂 projekt Polska! Year.
Polska! Year - czyli Rok Polski w Wielkiej Brytanii, kt贸ry rozpocz膮艂 si臋 wiosn膮 2009 i trwa艂 do czerwca 2010 r., to specjalny zestaw wydarze艅 kulturalnych zrealizowany przez Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie w porozumieniu z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwem Spraw Zagranicznych.
O to, jakie by艂y cele i wymierne efekty sezonu polskiego w Wielkiej Brytanii, pytali w 艣rod臋 w Sejmie ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego pos艂owie Micha艂 Szczerba i Micha艂 Jaros (PO).
W opinii Zdrojewskiego, projekt Polska! Year by艂 doskona艂ym przyk艂adem tego, jak promocja polskiej kultury poza granicami kraju zmienia si臋 na lepsze.
- Polska kultura jest najlepszym znakiem jako艣ciowym, najlepsz膮 mark膮, jak powiedzieliby specjali艣ci - najwarto艣ciowszym naszym brandem. To, co czynimy w tej materii, jest niezwykle istotne z punktu widzenia interes贸w pa艅stwa polskiego jako ca艂o艣ci - powiedzia艂 minister.
Przypomnia艂, 偶e w trakcie Polska! Year zrealizowano w Wielkiej Brytanii ponad 255 projekt贸w, w kt贸rych udzia艂 wzi臋li polscy arty艣ci - w tym 67 wystaw, 87 koncert贸w, 20 spektakli, 10 projekt贸w filmowych, 31 festiwali, 12 publikacji, 21 projekt贸w interdyscyplinarnych, 13 konferencji.
- Bardzo nam zale偶a艂o na tym, aby nie koncentrowa膰 si臋 wy艂膮cznie na Londynie - nasi arty艣ci pojawili si臋 w sumie w 26 miastach; byli艣my m.in. w Glasgow czy Liverpoolu - zwr贸ci艂 uwag臋.
Jak zauwa偶y艂, Polska! Year spotka艂 si臋 z du偶ym zainteresowaniem angielskich dziennikarzy.
- Ukaza艂o si臋 ponad 3 tys. relacji prasowych w najwa偶niejszych tytu艂ach prasowych w Anglii, a stron臋 internetow膮 Instytutu Adama Mickiewicza odwiedza艂o 15 tys. internaut贸w dziennie - m贸wi艂 Zdrojewski.
Ca艂y projekt kosztowa艂 ok. 17 mln z艂, ale - jak podkre艣li艂 minister - Polska pokry艂a tylko 30 procent koszt贸w.
- 70 procent finans贸w pochodzi艂a od partner贸w brytyjskich. (...) Polska kultura jest efektywna - bardzo tanimi 艣rodkami uzyskujemy wysok膮 efektywno艣膰 - podkre艣li艂 Zdrojewski.