„(A)pollonia” wydarzeniem festiwalu w Awinionie

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Spektakl „(A)pollonia” warszawskiego Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego był jednym z czterech najlepszych przedstawień zakończonego właśnie festiwalu teatralnego we francuskim Awinionie – pisze dziennik „Le Monde”.

Gazeta dokonuje krótkiego bilansu tegorocznego europejskiego święta teatru, które w środę – po trzech tygodniach scenicznego maratonu - dobiegło końca. „Le Monde” podkreśla, że festiwal przyciągnął po raz kolejny tłumy widzów. Podczas oficjalnego przeglądu, w którym można było obejrzeć ponad trzydzieści sztuk, sprzedano niemal wszystkie bilety - 125 tysięcy na 133 tysiące dostępnych.

„Festiwal dostarczył niemałą liczbę pięknych przedstawień, wśród nich cztery znakomite" – twierdzi gazeta. Wśród tej czwórki liderów wymienia na pierwszym miejscu "arcydzieło teatru politycznego” – „Riesenbutzbach” szwajcarskiego reżysera i muzyka Christopha Marthalera.

Obok tego przedstawienia w ścisłej czołówce swojego rankingu „Le Monde” wymienia trzy inne: „(A)pollonię” warszawskiego Nowego Teatru, autorski spektakl flamenco andaluzyjskiego choreografa Israela Galvana oraz poetyckie dzieło sceniczne Francuza Claude'a Regy według „Ody morskiej” Fernanda Pessoi.

Tekst w „Le Monde” ilustruje zdjęcie Magdaleny Cieleckiej, wcielającej się w polskim spektaklu w podwójną rolę: mitycznej Alkestis i Apolonii, Polki ratującej w czasie drugiej wojny światowej Żydów.

Według recenzentki teatralnej dziennika, polska sztuka wywołała w Awinionie szok estetyczny i myślowy.
„Krzysztof Warlikowski kontynuuje w „(A)pollonii” swoją refleksję o tragicznej Historii z coraz większym mistrzostwem formalnym” - podkreśla autorka tekstu, Fabienne Darge.

Także inna opiniotwórcza francuska gazeta, „Le Figaro”, wypowiada się w superlatywach o „(A)pollonii”, zaliczając ją do pięciu najciekawszych spektakli festiwalu.

„(A)pollonia” jest oparta na tekstach starożytnych greckich tragików: Ajschylosa i Eurypidesa oraz współczesnych pisarzy: Hanny Krall , Jonathana Littella , J.M. Coetzeego i innych. Przedstawienie prezentuje wędrówkę przez krwawe dzieje ludzkości, widzianą przez pryzmat kobiecego poświęcenia. Autor konfrontuje w tym spektaklu ofiary z katami, począwszy od czasów antycznej Grecji, aż po dwudziestowieczny nazizm.

Autorką scenografii jest pracująca od lat z Warlikowskim Małgorzata Szczęśniak. W przedstawieniu Nowego Teatru występują m.in. Magdalena Cielecka, Maciej Stuhr, Danuta Stenka, Ewa Dałkowska i Andrzej Chyra.

Wybrane dla Ciebie
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]