Spektakl „(A)pollonia” warszawskiego Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego był jednym z czterech najlepszych przedstawień zakończonego właśnie festiwalu teatralnego we francuskim Awinionie – pisze dziennik „Le Monde”.
Gazeta dokonuje krótkiego bilansu tegorocznego europejskiego święta teatru, które w środę – po trzech tygodniach scenicznego maratonu - dobiegło końca. „Le Monde” podkreśla, że festiwal przyciągnął po raz kolejny tłumy widzów. Podczas oficjalnego przeglądu, w którym można było obejrzeć ponad trzydzieści sztuk, sprzedano niemal wszystkie bilety - 125 tysięcy na 133 tysiące dostępnych.
„Festiwal dostarczył niemałą liczbę pięknych przedstawień, wśród nich cztery znakomite" – twierdzi gazeta. Wśród tej czwórki liderów wymienia na pierwszym miejscu "arcydzieło teatru politycznego” – „Riesenbutzbach” szwajcarskiego reżysera i muzyka Christopha Marthalera.
Obok tego przedstawienia w ścisłej czołówce swojego rankingu „Le Monde” wymienia trzy inne: „(A)pollonię” warszawskiego Nowego Teatru, autorski spektakl flamenco andaluzyjskiego choreografa Israela Galvana oraz poetyckie dzieło sceniczne Francuza Claude'a Regy według „Ody morskiej” Fernanda Pessoi.
Tekst w „Le Monde” ilustruje zdjęcie Magdaleny Cieleckiej, wcielającej się w polskim spektaklu w podwójną rolę: mitycznej Alkestis i Apolonii, Polki ratującej w czasie drugiej wojny światowej Żydów.
Według recenzentki teatralnej dziennika, polska sztuka wywołała w Awinionie szok estetyczny i myślowy.
„Krzysztof Warlikowski kontynuuje w „(A)pollonii” swoją refleksję o tragicznej Historii z coraz większym mistrzostwem formalnym” - podkreśla autorka tekstu, Fabienne Darge.
Także inna opiniotwórcza francuska gazeta, „Le Figaro”, wypowiada się w superlatywach o „(A)pollonii”, zaliczając ją do pięciu najciekawszych spektakli festiwalu.
„(A)pollonia” jest oparta na tekstach starożytnych greckich tragików: Ajschylosa i Eurypidesa oraz współczesnych pisarzy: Hanny Krall , Jonathana Littella , J.M. Coetzeego i innych. Przedstawienie prezentuje wędrówkę przez krwawe dzieje ludzkości, widzianą przez pryzmat kobiecego poświęcenia. Autor konfrontuje w tym spektaklu ofiary z katami, począwszy od czasów antycznej Grecji, aż po dwudziestowieczny nazizm.
Autorką scenografii jest pracująca od lat z Warlikowskim Małgorzata Szczęśniak. W przedstawieniu Nowego Teatru występują m.in. Magdalena Cielecka, Maciej Stuhr, Danuta Stenka, Ewa Dałkowska i Andrzej Chyra.