Trwa ładowanie...

„(A)pollonia” wydarzeniem festiwalu w Awinionie

„(A)pollonia” wydarzeniem festiwalu w AwinionieŹródło: Inne
d1p0fdj
d1p0fdj

Spektakl „(A)pollonia” warszawskiego Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego był jednym z czterech najlepszych przedstawień zakończonego właśnie festiwalu teatralnego we francuskim Awinionie – pisze dziennik „Le Monde”.

Gazeta dokonuje krótkiego bilansu tegorocznego europejskiego święta teatru, które w środę – po trzech tygodniach scenicznego maratonu - dobiegło końca. „Le Monde” podkreśla, że festiwal przyciągnął po raz kolejny tłumy widzów. Podczas oficjalnego przeglądu, w którym można było obejrzeć ponad trzydzieści sztuk, sprzedano niemal wszystkie bilety - 125 tysięcy na 133 tysiące dostępnych.

„Festiwal dostarczył niemałą liczbę pięknych przedstawień, wśród nich cztery znakomite" – twierdzi gazeta. Wśród tej czwórki liderów wymienia na pierwszym miejscu "arcydzieło teatru politycznego” – „Riesenbutzbach” szwajcarskiego reżysera i muzyka Christopha Marthalera.

Obok tego przedstawienia w ścisłej czołówce swojego rankingu „Le Monde” wymienia trzy inne: „(A)pollonię” warszawskiego Nowego Teatru, autorski spektakl flamenco andaluzyjskiego choreografa Israela Galvana oraz poetyckie dzieło sceniczne Francuza Claude'a Regy według „Ody morskiej” Fernanda Pessoi.

d1p0fdj

Tekst w „Le Monde” ilustruje zdjęcie Magdaleny Cieleckiej, wcielającej się w polskim spektaklu w podwójną rolę: mitycznej Alkestis i Apolonii, Polki ratującej w czasie drugiej wojny światowej Żydów.

Według recenzentki teatralnej dziennika, polska sztuka wywołała w Awinionie szok estetyczny i myślowy.
„Krzysztof Warlikowski kontynuuje w „(A)pollonii” swoją refleksję o tragicznej Historii z coraz większym mistrzostwem formalnym” - podkreśla autorka tekstu, Fabienne Darge.

Także inna opiniotwórcza francuska gazeta, „Le Figaro”, wypowiada się w superlatywach o „(A)pollonii”, zaliczając ją do pięciu najciekawszych spektakli festiwalu.

„(A)pollonia” jest oparta na tekstach starożytnych greckich tragików: Ajschylosa i Eurypidesa oraz współczesnych pisarzy: Hanny Krall , Jonathana Littella , J.M. Coetzeego i innych. Przedstawienie prezentuje wędrówkę przez krwawe dzieje ludzkości, widzianą przez pryzmat kobiecego poświęcenia. Autor konfrontuje w tym spektaklu ofiary z katami, począwszy od czasów antycznej Grecji, aż po dwudziestowieczny nazizm.

Autorką scenografii jest pracująca od lat z Warlikowskim Małgorzata Szczęśniak. W przedstawieniu Nowego Teatru występują m.in. Magdalena Cielecka, Maciej Stuhr, Danuta Stenka, Ewa Dałkowska i Andrzej Chyra.

d1p0fdj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1p0fdj

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj