Neal Stephenson stworzy艂 ksi膮偶k臋 oryginaln膮 pod ka偶dym wzgl臋dem. Nie jest to zwyk艂a powie艣膰 historyczna czy przygodowa. Nie ma w niej te偶 grama typowej fantastyki, cho膰 wcze艣niej autor notowa艂 sukcesy na tym polu. Teraz daje si臋 pozna膰 jako niezwyk艂y erudyta i znawca epoki angielskiego baroku. W szczeg贸lno艣ci problem贸w naukowych, filozoficznych i religijnych, kt贸rymi 偶yli 贸wcze艣ni ludzie, a w艣r贸d nich bohater powie艣ci Daniel Waterhouse. Obcowanie za po艣rednictwem powie艣ci Stephensona z atmosfer膮 epoki, w kt贸rej wykluwa艂a si臋 dopiero wsp贸艂czesna nauka, stanowi pierwszorz臋dna intelektualn膮 uczt臋 i wyzwanie dla czytelnika. Ukazanie wsp贸艂istnienia pocz膮tk贸w racjonalizmu i empiryzmu z kwitn膮c膮 w najlepsze alchemi膮, praktykowanych zreszt膮 r贸wnocze艣nie przez tych samych ludzi, u艣wiadamia nam, jak mog艂a rzeczywi艣cie wygl膮da膰 umys艂owo艣膰 w tamtych czasach. Obraz spo艂ecze艅stwa, kultury materialnej i duchowej, wykreowany przez Stephensona jest niezwykle plastyczny. Natomiast emocje targaj膮ce bohaterami niemal
namacalne, co powoduje, 偶e podczas lektury mo偶na si臋 bez pami臋ci zatraci膰 w tym, fikcyjnym przecie偶, 艣wiecie utkanym ze s艂贸w.
Akcja powie艣ci rozwija si臋 dwutorowo. W omawianym pierwszym tomie r贸wnolegle poznajemy losy g艂贸wnego bohatera w drugiej po艂owie XVII i w pocz膮tkach XVIII wieku. Pierwszy w膮tek ukazuje burzliw膮 m艂odo艣膰 bohatera w Anglii, g艂贸wnie w Londynie i Cambrigde. Drugi natomiast rozgrywa si臋 p贸艂 wieku p贸藕niej (1713 r.) w p贸艂nocnoameryka艅skiej kolonii Massachusetts. Tam dociera bowiem w poszukiwaniu Daniela niejaki Enoch Root, namawiaj膮c go do powrotu do Europy. I do mediacji pomi臋dzy intelektualnymi tytanami tamtej epoki: Leibnizem i Newtonem. W膮tek pierwszy powoli ods艂ania nam, jak dosz艂o do tego, 偶e Daniel m贸g艂 si臋 takiej mediacji podj膮膰. Poznajemy go w roku 1661. Jego ojciec, ortodoksyjny purytanin, pragnie, aby syn zosta艂 duchownym. Sam zainteresowany sk艂ania si臋 jednak ku tzw. filozofii naturalnej. Dzi臋ki temu spotyka najwi臋ksze umys艂y swoich czas贸w, takie jak: Robert Hooke, Robert Boyle, John Locke, Gottfried Wilhelm Leibniz, a przede wszystkim Isaac Newton. Daniel zostaje przyjacielem i pomocnikiem Newtona,
wsp贸艂pracuje tak偶e z innymi naturalistami. Dzi臋ki temu jest 艣wiadkiem i uczestnikiem bada艅, odkry膰, dyskusji, kt贸re sta艂y si臋 kamieniem w臋gielnym racjonalnej nauki i obecnej cywilizacji Zachodu. Ale wtedy by艂y jeszcze mocno przemieszane z alchemi膮 i wiedz膮 potoczn膮.
Stephenson z sympati膮 opisuje 艣rodowisko filozof贸w naturalist贸w, wagabund贸w i geniuszy, skupione w nowopowsta艂ym Towarzystwie Kr贸lewskim. Ich uwag臋 co chwila zajmowa艂o co艣 innego: kolejny eksperyment mechaniczny, fizyczny, chemiczny czy biologiczny, obserwacja cia艂 niebieskich, sekcje i zabiegi medyczne. A na r贸wni z tym: tworzenie uniwersalnego j臋zyka filozoficznego, eksperymenty z rogiem jednoro偶ca czy poszukiwaniem esencji 偶ycia. W tle tych wydarze艅 toczy si臋 偶ycie codzienne przedstawicieli r贸偶nych klas spo艂ecznych Londynu, z dworem i kr贸lem w艂膮cznie. Spory religijne i polityczne wstrz膮saj膮 tronami i sercami zwyk艂ych ludzi. Chc膮c czy nie chc膮c z czasem bohater zostaje tak偶e wpl膮tany w sie膰 intryg politycznych na najwy偶szym szczeblu.
Pasjonuj膮ca lektura, w kt贸rej historia potwierdzona licznymi 藕r贸d艂ami, splata si臋 z literack膮 fikcj膮. A wszystko to opisane jest niezwykle barwnym, skrz膮cym si臋 dowcipem j臋zykiem. Dodatkowymi atutami ksi膮偶ki s膮 drobne eksperymenty formalne, takie jak p艂ynne przej艣cie z przedstawiania dialogu w formie charakterystycznej dla epiki do formy przyj臋tej w dramacie.