_Małż_ jest kolejnym tekstem – głosem młodego pokolenia, bez ogródek wskazującym głupotę naszej rzeczywistości. Krytycznym, odważnym, antykonsumpcyjnym, pełnym gniewu.
Magda, główna bohaterka, traci pracę. Od tego momentu zaczynają się jej problemy, ale i wszystkie zmiany na lepsze. Dziewczyna ma czas, by myśleć, by zacząć się zastanawiać nad otaczającym ją światem. Dzięki temu odkrywa, że jej związek jest nie taki, jak powinien i ma siłę, by to zmienić: przestaje się godzić na udawane substytuty autentycznych doświadczeń.
Małż to również opowieść o Warszawie, kolorowych mediach, modzie, dyskryminacji kobiet oraz o terrorze piękności.
Powieść ma dwa zakończenia. Początkowe pozytywne zostało wydrukowane w „Lampie”, w wydaniu książkowym historii nie ma happy endu. Zmiana została podpowiedziana przez wydawcę, który uznał, że happy end jest nieprawdziwy. Redaktor „Lampy”, Paweł Dunin-Wąsowicz, uważa pierwotną wersję za zdecydowanie lepszą – świetnie napisaną prozę poetycką. Zmianę zakończenia książkowego uważa za nieciekawą publicystykę. Wydawca zareagował na słowa krytyki i teraz książka jest dostępna w dwu wersjach: z optymistycznym i pesymistycznym zakończeniem, różniące się od siebie również kolorami okładki.
Marta Dzido (rocznik 1981) mieszka w Warszawie, jest pisarką i reżyserem. Studiuje montaż w Szkole Filmowej w Łodzi. Debiutowała minipowieścią o aborcji Ślad po mamie zamieszczoną w antologii Proza życia. Powieść Małż jest jej debiutem książkowym. Publikowała m.in. w „Ha!arcie” i „Lampie”. Jest także autorką filmów krótkometrażowych m.in. impresji o jej córce Weronice „Jeden dzień z życia małej dziewczynki” oraz filmu o prawach dziecka „To my”.