Wielki Tydzień w literaturze

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Od 8 kwietnia do 30 kwietnia w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie prezentowana jest Wystawa Wielki Tydzień. Ukazuje ona znaczenie i dzieje Wielkiego Tygodnia Męki i Zmartwychwstania Chrystusa w najznakomitszych dziełach polskiej literatury i sztuki, głównie malarstwa, od czasów średniowiecza po współczesność.

W polskiej literaturze nawiązania do tematyki pasyjnej są najwcześniejsze. W średniowieczu były to misteria, kazania pasyjne, pieśni maryjne, lamentacje. Od nich "zaczyna się" historia literatury w języku ojczystym.

Literackim motywem wystawy stały się fragmenty XIV-wiecznej poezji pasyjnej. W sztukach plastycznych przedstawienia związane z męką, śmiercią i zmartwychwstaniem Jezusa od najdawniejszych wieków były obecne w świątyniach, znalazły swoje miejsce w codzienności domowej wszystkich stanów i środowisk, weszły do kanonu tematów podejmowanych przez artystów.

Na wystawie prezentowane będą m.in. ZMARTWYCHWSTANIE Jacka Malczewskiego, UKRZYŻOWANIE Antoniego Michalaka, ECCE HOMO św. Brata Alberta Chmielowskiego, GOLGOTA Jana Styki, ZMARTWYCHWSTANIE Adama Bunscha, ZDJĘCIE Z KRZYŻA i ECCE HOMO Wojciecha Weissa, JUDASZ Edwarda Okunia, CHRYSTUS Leona Wyczółkowskiego, UKRZYŻOWANIE Stanisława Rodzińskiego, ZDJĘCIE Z KRZYŻA Kiejstuta Bereźnickiego, a także prace Jana Matejki, Józefa Mehoffera, Stanisława Wyspiańskiego, rzeźby Gustawa Zemły.

Ekspozycja podzielona została na następujące części:

  • "Emaus"
  • "Jeruzalem"
  • "Betania"
  • "Ostatnia Wieczerza"
  • "Litostrotos"
  • "Getsemani"
  • "Via Dolorosa"
  • "Ukrzyżowanie"
  • "Kenoza - złożenie w grobie"
  • "Zmartywchwstanie" Zasadniczy tok narracji oparty został o zaczerpnięte z Ewangelii, ulokowane w realnym czasie, wydarzenia Wielkiego Tygodnia. Symboliczny czas trwania opowieści to osiem dni - od Niedzieli Palmowej po Niedzielę Zmartwychwstania.

Autorami wykorzystanych cytatów są m.in. Adam Mickiewicz, Cyprian Kamil Norwid, Zygmunt Krasiński, Leopold Staff, Jerzy Liebert, Krzysztof Kamil Baczyński, Julian Tuwim, Kazimierz Wierzyński, Roman Brandstaetter, Tadeusz Miciński, Bolesław Leśmian, ks. Jan Twardowski.

Ekspozycję można będzie oglądać w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie (Rynek Starego Miasta 20, tel. (+48 22) 831 40 61, 831 76 92).

Muzeum jest czynne:
poniedziałki, wtorki, piątki 10.00 - 15.00
środy, czwartki 11.00 - 18.00
niedziele 11.00 - 17.00

Wybrane dla Ciebie

Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]