Trwa ładowanie...
sztuka
23-04-2010 13:44

Ukazał się po polsku wybór pism o sztuce Joshuy Reynoldsa

Ukazał się po polsku wybór pism o sztuce Joshuy ReynoldsaŹródło: Inne
d378wr0
d378wr0

Wybór pism o sztuce pióra Joshuy Reynoldsa, jednego z najwybitniejszych angielskich malarzy portrecistów XVIII wieku, a zarazem znanego teoretyka sztuki, otworzył serię książek Dzieje myśli o sztuce. Biblioteka klasyków wydawaną przez Uniwersytet Warszawski.

- Biblioteka klasyków to spłacenie jednego z długów, jakie zaciągnęliśmy u zmarłego blisko 20 lat temu prof. Jana Białostockiego . Na początku lat 70. zainicjował on prace nad czterotomowym zbiorem klasycznych tekstów o sztuce pióra wielkich artystów, myślicieli, pisarzy i krytyków. To jedyne takie dzieło na świecie. Czujemy się zobowiązani wobec profesora do kontynuowania badań nad myślą o sztuce - powiedziała dyrektor Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego prof. Maria Poprzęcka .

W serii Biblioteki klasyków publikowane będą zupełnie nowe teksty, czyli dotąd nie przetłumaczone na język polski lub publikowane dotąd tylko we fragmentach, o niepodważalnym znaczeniu dla nauk o sztuce i historii kultury. Jak poinformował prof. Andrzej Pieńkos, który dokonał redakcji naukowej zbioru pism Reynoldsa, w następnych tomach znajdą się teksty m.in. Jakoba Burkhardta, Caspara Davida Friedricha i Georgio De Chirico.

Zbiór tekstów, tłumaczonych i opracowanych przez Jacka Jaźwierskiego z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, zawiera m.in. piętnaście rozpraw o sztuce z lat 1769-1790, stanowiących główny dorobek teoretyczny Reynoldsa.

d378wr0

Joshua Reynolds (1723-1792), pierwszy i długoletni prezydent Królewskiej Akademii, należał do grona najwybitniejszych postaci londyńskiego świata artystycznego i intelektualnego drugiej połowy XVIII wieku. Był malarzem nadwornym króla Jerzego III. Jego Rozprawy (Discourses of Art) weszły na stałe do światowego kanonu literatury o sztuce. Skupiają się wokół kilku podstawowych zagadnień teoretycznych: relacji sztuki do natury, pojęcia piękna, smaku i geniuszu.

Reynolds widział cel sztuki jako moralny i etyczny; mówił o wywyższeniu człowieka przez sztukę, co dzieje się poprzez piękno.
„Sztuka, którą uprawiamy, ma piękno za swój przedmiot, a naszą sprawą jest odkryć je i pokazać. Jednakże piękno, którego wypatrujemy, ma charakter ogólny i umysłowy, jest ideą zamieszkującą tylko w umyśle - oko nigdy jej nie dosięgło ani dłoń nigdy nie zdoła wydobyć, ideą spoczywającą w piersi artysty, którą ów zawsze pragnie wyrazić, i której nie wyraziwszy - umiera; potrafi ją jednak przekazać na tyle, by uszlachetnić myśli i rozszerzyć poglądy patrzącego” - głosił w jednej z rozpraw.

Pod wpływem kilkuletniego pobytu we Włoszech, gdzie studiował dzieła antyczne i renesansowe, Reynolds stworzył własny styl w portrecie - odrzucił patos obrazów popularnego w Anglii Antona van Dycka, malował obrazy nacechowane intymnością. Jest jednym z dwóch, obok Thomasa Gainsborougha, najwybitniejszych twórców tzw. portretów angielskich - obrazów przedstawiających portretowanych tak jakby nie pozowali malarzowi, lecz zostali ukazani w sposób naturalny w swoim środowisku podczas czynności, które często wykonują lub lubią je robić; np. podczas spaceru w swojej posiadłości.

Serię Dzieje myśli o sztuce. Biblioteka klasyków przygotowano w ramach Programu Operacyjnego Promocja Czytelnictwa, ogłoszonego przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

d378wr0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d378wr0

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj