22 lutego w legendarnym sztokholmskim Teater Galeasen odbędzie się premiera sztuki Doroty Masłowskiej . „Metallflickan” („Metalowa Dziewczynka”), czyli Między nami dobrze jest w przekładzie Jaremy Bielawskiego reżyseruje znana szwedzka reżyserka i aktorka Natalie Ringler.
Teater Galeasen działa od 1983 roku i należy do najbardziej liczących się scen niezależnych w Szwecji. Wraz z premierą sztuki Doroty Masłowskiej , po dwuletnim remoncie zabytkowego budynku teatru, Galeasen powraca do swojej dawnej siedziby na sztokholmską wyspę Skeppsholmen.
- Każda premiera w Galeasen jest wydarzeniem, jednak o tej mówi i pisze się już od zeszłej jesieni. Premiera polskiej sztuki zainauguruje powrót teatru na własną scenę, co jest już wydarzeniem samym w sobie - mówi Michał Piotrowski z Instytutu Polskiego w Sztokholmie.
Jednym z głównych inicjatorów oraz partnerów projektu jest Instytut Polski w Sztokholmie, który ma także przyjemność zaprosić Dorotę Masłowską na premierowy pokaz jej sztuki w Sztokholmie.
- Mamy ogromną nadzieję, że szwedzka premiera Między nami dobrze jest zapoczątkuje odkrywanie pisarstwa Doroty Masłowskiej w Szwecji. Jak dotąd nie została przetłumaczona na szwedzki żadna z jej wcześniejszych książek, ale reakcje mediów na przygotowywaną w Galeasen premierę dają nadzieję na to, że fenomen Masłowskiej i tutaj zostanie nareszcie dostrzeżony. Dodam, że film "Wojna polsko-ruska" Xawerego Żuławskiego został bardzo dobrze przyjęty na naszym festiwalu filmów polskich Kinoteka Stockholm - mówi dyrektor Instytutu Polskiego w Sztokholmie, Katarzyna Tubylewicz.
Premierze towarzyszyć będzie pokazywana we foyer teatru, przygotowana przez znanego szwedzkiego fotografa Cato Leina, wystawa fotografii prezentująca serię portretów polskich pisarzy i poetów.
- Współpraca z Teater Galeasen daje gwarancję wysokiego poziomu artystycznego, genialnych aktorów. Jedną z głównych ról gra ostatnio niesamowicie popularna Annika Hallin. Jako ciekawostkę mogę wspomnieć, że jej mężem jest sam Lars Norén. Brawurowe wystawienie właśnie jego sztuki „Sakrament” stało się w 1987 przełomem w historii teatru Galeasen dodaje Michał Piotrowski koordynujący współpracę ze sztokholmskim teatrem.