Trwa ładowanie...

Sylwetka tegorocznego noblisty Jeana-Marie Gustave'a Le Clézio

Sylwetka tegorocznego noblisty Jeana-Marie Gustave'a Le ClézioŹródło: AFP
d1s6669
d1s6669

* Jean-Marie Gustve Le Clézio , francuski prozaik, urodził się 13 kwietnia 1940 roku w Nicei. Jego rodzina pochodzi z byłej kolonii francuskiej - Mauritiusa. Gdy Jean-Marie miał dziewięć lat rodzina przeniosła się do Nigerii, gdzie ojciec pisarza pracował jako chirurg podczas II wojny światowej. Podróż po egzotycznym, afrykańskim kraju zainspirowała chłopca do podjęcia pierwszych prób pisarskich. Jean-Marie wychowywał się jako dziecko dwujęzyczne - równie dobrze władał francuskim, jak i angielskim.*

W 1950 roku rodzina Le Clézio powróciła do Nicei. Jean-Marie studiował literaturę angielską na Bristol University a także literaturę francuską w nicejskim Institut d'Etudes Litteraires. Stopień magistra uzyskał w 1964 roku w Aix-en-Provence.

d1s6669

Już pierwsza powieść Le Clézio Le Proces-Verbal, którą opublikował w wieku 23 lat, przyniosła mu sławę i znalazła się na krótkiej liście nagrody Goncourtów. Jako pisarz Le Clézio zaczynał od fascynacji formalnymi eksperymentami z językiem i narracją tworząc w tym samym nurcie francuskiej literatury awangardowej, co Georges Perec i Michel Butor. Debiutancka powieść była pierwszą z całej serii dzieł Le Clézio , w których przedstawiał mroczne strony życia na Zachodzie. Kolejne dzieła to m.in. La fievre (1965), Terra amanta (1967), Le livre des fuites (1969), La guerre (1970), Les geants (1973).

Powieść Desert (1980) (opublikowana w Polsce pt. Pustynia w 1985 roku przez PAX) przyniosła zasadniczą zmianę w pisarstwie noblisty, który porzucił eksperymenty formalne. Powieść przedstawia obraz kultury ludów północnej Afryki skontrastowany z pełnymi przemocy obrazami życia w Europie oglądanej oczami nielegalnego emigranta - Algierczyka o imieniu Lalla.

Od lat 70. Le Clézio opublikował trzy tomy esejów L'extase materialle (1967), Mydriase (1973) i Haie (1971), ostatni z tych tomów zdradza fascynację pisarza kulturą Indian. Długie pobyty w Meksyku i Ameryce Środkowej w latach 1970-1974 znalazły odbicie w twórczości Le Clézio .

Pisarz szukał w kontakcie z miejscowymi Indianami źródeł nowej duchowości. W Meksyku spotkał swoją przyszłą żonę - Moroccan Jemia, którą poślubił w 1975 roku. W tym samym czasie ukazała się książka Voyage de l'autre cote zawierająca opis wrażeń pisarza z podróży po Ameryce. Le Clézio tłumaczył też dzieła literatury meksykańskiej na francuski.

d1s6669

Pisarz interesował się też kulturą wyspiarzy Oceanu Indyjskiego - poświęcił im powieść Le cercheur d'or (1985). W późniejszych latach fascynacja pisarza mitem ziemskiego raju zaowocowała książkami Ourania (2005) (podróżnik odnajduje w zagubionej meksykańskiej dolinie kolonię ludzi żyjących w harmonii i zgodzie z naturą) i Raga: approche du cantinent invisible (2006) (o życiu ludów wysp Oceanu Indyjskiego).

W latach 90. w pisarstwie Le Clézio zaczęły się pojawiać wątki osobiste - wspomnienia z dzieciństwa i młodości, podróży, a także historie rodzinne - dziadków i rodziców pisarza. Te tematy znalazły się w kolejnych powieściach: Onitsha (1991) (polskie wydanie PIW 1995), La quarantine (1995), Revolutions (2003) i L'African (2004). Najnowsza powieść Le Clezio to "Ballaciner" (2007), bardzo osobisty esej o historii sztuki i filmu. Le Clézio jest też autorem kilku książek dla dzieci i młodzieży, np. Lullaby (1980), Balaabilou (1985).

Na przestrzeni kilkunastu lat Le Clézio opublikował około 30 książek - od zbiorów opowiadań przez powieści, tomy esejów. W 1994 roku w ankiecie francuskiego magazynu literackiego „Lire” 13 proc. czytelników uznało Le Clézio za największego żyjącego francuskiego pisarza.

d1s6669
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1s6669

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj