Z czym kojarzy ci si臋 poezja? Na tak zadane pytanie wi臋kszo艣膰 odpowiedzia艂aby: z natchnionymi panami w czarnych golfach, z nauczycielk膮 od polskiego, kt贸ra stara si臋 dowie艣膰, co poeta mia艂 na my艣li, z cisz膮 chmurnego wieczoru przerywan膮 szmerem g臋siego pi贸ra pozostawiaj膮cego delikatne 艣lady na bia艂ej kartce. Nic bardziej mylnego.
Dzi艣 poezja opuszcza salony na rzecz klub贸w, zamienia cisz臋 na wrzask, kartk臋 papieru na mikrofon. Coraz popularniejsze staj膮 si臋 poetry slams - pojedynki na wiersze, w kt贸rych wygrywa ten, kto potrafi porwa膰 publiczno艣膰, poezj膮 wedrze膰 si臋 mi臋dzy rozkrzyczany t艂um.
Pierwsze poetry slams odby艂y si臋 niemal dwadzie艣cia lat temu w Chicago za spraw膮 robotnika i poety w jednej osobie - Marca Smitha. Smith, kt贸ry nie znosi艂 poezji akademickiej, zaprosi艂 przyjaci贸艂 do prezentacji wierszy na 偶ywo w jednej z podejrzanych knajp w dzielnicy Bucktown. Pomys艂 polega艂 na tym, by nieprofesjonalna publiczno艣膰 ocenia艂a poet贸w nie ze wzgl臋du na jako艣膰 tekst贸w, ale umiej臋tno艣膰 ich prezentacji.
Slam poetry stanowi艂a przeciwwag臋 dla poezji akademickiej, kt贸ra zasiedzia艂a si臋 na uniwersyteckich kampusach i z w艂asnej woli sta艂a si臋 hermetyczn膮 i intelektualn膮 domen膮 podstarza艂ych profesor贸w, usuwaj膮c si臋 na margines publicznego 偶ycia.
Dowodem skuteczno艣ci tych dzia艂a艅 niech b臋d膮 prezentacje wierszy autor贸w slam poetry w stacji MTV jako przerywnik贸w mi臋dzy piosenkami. Okaza艂o si臋 zatem, 偶e poezja prezentowana w odpowiedni spos贸b mo偶e nie tylko znale藕膰 zainteresowanie w艣r贸d odbiorc贸w, ale zrobi膰 niema艂膮 karier臋 medialn膮.
W Polsce pierwsza impreza slam poetry odby艂a si臋 15 marca 2003 r. w warszawskiej Starej Prochoffni za spraw膮 Bohdana Piaseckiego - cz艂owieka, kt贸ry przywi贸z艂 slam do Polski. Od tamtej pory cykliczne imprezy odbywaj膮 si臋 w stolicy (ostatnio w Galerii Off), Krakowie (Alchemia), Poznaniu (W Starym Kinie), Lublinie (klub Centrala) i Szczecinie (Pinokio), ale ekspansja polskiego slamu dopiero si臋 zaczyna.
"Przyjd藕 pokrzycze膰 na poet贸w" - takie zaproszenie widnieje na jednym z plakat贸w promuj膮cych sto艂eczny slam. Bo tu najwa偶niejsza jest publiczno艣膰. Autor, kt贸ry j膮 zanudza, kt贸ry nie potrafi znale藕膰 z publiczno艣ci膮 wsp贸lnego j臋zyka, mo偶e zosta膰 zakrzyczany, wygwizdany b膮d藕 wys艂any do domu.
Poezja przestaje by膰 dziedzin膮 przynale偶n膮 zamartwiaj膮cym si臋 ch艂opcom w przyd艂ugich golfach. Zaczyna miesza膰 si臋 z hip-hopem, kabaretem czy og贸lnie - z dzia艂alno艣ci膮 sceniczn膮, w kt贸rej liczy si臋 charyzmatyczna osobowo艣膰 i umiej臋tno艣膰 zaprezentowania tekstu w spos贸b, kt贸ry sugestywnie przem贸wi do publiki.
Slam poetry to poezja 偶ywa, interaktywna, cechuj膮ca si臋 prostot膮 wyrazu, dowcipem i 偶ywio艂owo艣ci膮. Tematyka nie jest tu a偶 tak istotna, niech b臋d膮 to wiersze o mi艂o艣ci, polityce lub codziennych utrapieniach - wa偶ne, by sprzeda膰 te tematy za wysok膮 cen臋, jak膮 jest uznanie publiczno艣ci. Istnieje wiele sposob贸w, by cel 贸w osi膮gn膮膰.
Slam poetry jest szans膮 na dowiedzenie, 偶e poezja mo偶e funkcjonowa膰 w polskiej rzeczywisto艣ci pocz膮tku XXI w. jako r贸wnoprawny partner telewizji, tygodnik贸w i komputerowych konsoli, nie trac膮c przy tym swojej kulturotw贸rczej roli.