Sieć księgarń Matras wystawiona na sprzedaż
Trwają rozmowy w sprawie sprzedaży Matrasa, drugiej co do wielkości sieci polskich księgarń - potwierdziła dyrektor ds. marketingu Matrasa Jolanta Liżewska-Zyzek. Zainteresowanych nabyciem kontrolnego pakietu akcji spółki jest czterech inwestorów, wśród których są również wydawcy.
Trwają rozmowy w sprawie sprzedaży Matrasa, drugiej co do wielkości sieci polskich księgarń - potwierdziła dyrektor ds. marketingu Matrasa Jolanta Liżewska-Zyzek. Zainteresowanych nabyciem kontrolnego pakietu akcji spółki jest czterech inwestorów, wśród których są również wydawcy.
"Na razie nie możemy podawać więcej informacji" - zastrzegła Liżewska-Zyzek.
Jak podaje Biblioteka Analiz w publikacji "Rynek Książki w Polsce", już w połowie 2013 roku rozmawiano o sprzedaży firmy - zaangażowany w kilka projektów na polskim rynku wydawniczym fundusz Ipopema złożył ofertę kupna za 26 mln zł. W 2012 roku przychody firmy wyniosły 180 mln zł, w stosunku do roku 2011 wzrosły o 14 proc.
Firma Matras S.A. powstała na bazie katowickiego Matrasa (założonego w 1991 roku). Rozwój następował przez przejmowanie księgarń dawnych Domów Książki, ale też otwieranie nowych księgarń, często w galeriach handlowych. Działalność Martasa skoncentrowana jest na sprzedaży detalicznej - sieć księgarń przynosi 90 proc. przychodów. W 2013 roku Matras miał 180 księgarń na terenie całego kraju, co czyni z niego drugiego co do wielkości właściciela księgarń w Polsce po Empiku, który dysponuje siecią 200 księgarń.
Od kilku lat Matras prowadzi także sprzedaż internetową, co w 2011 roku przyniosło firmie 1,83 mln zł, a w 2012 roku - 4 mln zł. Ale sklep internetowy może okazać się przyczyną kłopotów firmy.
W styczniu 2013 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (delegatura w Bydgoszczy) podjął decyzję o nałożeniu na firmę kary w wysokości 452 tys. zł za odmawianie klientom prawa do zwrotu kosztów wysyłki towaru, gdy rezygnują z zakupu dokonanego w sklepie internetowym. Przykładem zakwestionowanej praktyki było stosowanie postanowienia, zgodnie z którym, gdy klient decydował się na odebranie towaru kupionego na odległość w księgarni Matras, rezygnacji z zakupu mógł dokonać wyłącznie na miejscu w trakcie odbioru. Tymczasem zgodnie z prawem, dokonując zakupu w sklepie internetowym, konsument ma prawo zrezygnować z niego w ciągu 10 dni. Nie ma przy tym znaczenia, czy przesyłka zostanie mu dostarczona pocztą, czy sam odbiera towar.
Urząd zakwestionował także postanowienie, zgodnie z którym w razie rezygnacji z zakupu w księgarni internetowej przedsiębiorca nie zwraca klientowi kosztów wysyłki towaru. Tymczasem zgodnie z prawem w przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość konsument ponosi jedynie koszt odesłania produktu do przedsiębiorcy. Natomiast sklep powinien zwrócić konsumentowi zarówno zapłatę za towar, jak i za dostarczenie przesyłki.