Trwa ładowanie...
norwegia
23-04-2010 13:50

Re-kreacje: Ibsen

Re-kreacje: IbsenŹródło: AFP
d2olowy
d2olowy

Teatr Nowy w Krakowie, przy współpracy z Visjoner Teater z Oslo, realizuje Międzynarodowy Projekt Teatralny „Re-kreacje: Ibsen”, który rozpoczęła premiera „Małego Eyolfa”.

Od 18. kwietnia rozpoczną się zaplanowane kolejne przedstawienia w wykonaniu zarówno teatru norweskiego, jak i polskiego. Projekt otrzymał dofinansowanie z Mechanizmu Finansowego EOG oraz z Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Jako punkt wyjścia do dalszej dyskusji nad specyfiką dramatu Ibsenowskiego, pokazane będą kolejne polskie prapremiery tekstów, które na poziomie konstrukcji i problematyki wchodzą w dyskusję z twórczością Ibsena: „Światłopalenie” Dei Loher (przekład: Dorota Sajewska) oraz „Dziewczyna na kanapie” Jona Fosse w reżyserii Macieja Podstawnego. Dzięki współpracy z Visjoner Teater przedstawienia wyprodukowane przez Teatr Nowy zostaną skonfrontowane z norweskimi inscenizacjami tekstów Ibsena (Hedda Gabler i Dom Lalki).

Poza spektaklami, projekt przewiduje serię warsztatów reżyserskich, aktorskich i dramaturgicznych, spotkania z artystami i dramatopisarzami, a także - we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim - sesję naukową, której celem jest wielopłaszczyznowa analiza twórczości Ibsena oraz dwie publikacje podsumowujące projekt.

d2olowy

Program Festiwalu Re-kreacje Ibsen 18-26.04.2009
18 kwietnia (sobota):
Otwarcie festiwalu RE-KREACJE: IBSEN
„Kobiety Ibsena” Henryk Ibsen, monodram Juni Dahr, Visjoner Teater
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków

19 kwietnia (niedziela)
„Mały Eyolf” Henryk Ibsen, reżyseria: Maria Spiss
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
„Monologi Ibsena” – warsztaty aktorskie, prowadzenie: Juni Dahr
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków

20 kwietnia (poniedziałek)
„Dziewczyna na kanapie” Jon Fosse, reżyseria Maciej Podstawny, pokaz warsztatowy
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
„Ibsen between Cultures” – warsztaty ibsenowskie, prowadzenie prof. Frode Helland
(Centre for European Studies, Oslo), prof. Julie Holledge (Flinders University, Australia)
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków

21 kwietnia (wtorek)
„Ibsen: odejścia i powroty” – konferencja naukowa
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
„Dom lalki” Henryk Ibsena, Visjoner Teater
Pałac w Janowicach

d2olowy

22 kwietnia (środa)
„Ibsen: odejścia i powroty” – konferencja naukowa
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
„Dom lalki” Henryk Ibsen, Visjoner Teater
Pałac w Janowicach

23 kwietnia (czwartek)
„Mały Eyolf” Henryk Ibsen, reżyseria Maria Spiss
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
Polsko-norweskie warsztaty aktorskie, prowadzenie zespół Visjoner Teater
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków

24 kwietnia (piątek)
„Hedda Gabler” Henryk Ibsen, Visjoner Teater, pokaz premierowy
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków

d2olowy

25 kwietnia (sobota)
„Całopalenie” Dea Loher, reżyseria Iga Gańczarczyk – prapremiera polska
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
Spotkanie z Deą Loher
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków

26 kwietnia (niedziela)
Zamknięcie festiwalu RE-KREACJE: IBSEN
„Całopalenie” Dea Loher, reżyseria Iga Gańczarczyk – prapremiera polska
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków

Projekt „Re-kreacje: Ibsen” stanowi odpowiedź na zauważalny w Polsce brak kompleksowego spojrzenia na twórczość dramatyczną autora Peer Gynta. I choć stała obecność najpopularniejszych dramatów Ibsena na polskich scenach jest niezaprzeczalna, to jednak nie łączy się ona ze szczegółową refleksją odnoszącą się do wpływu, jaki twórczość Ibsena wywarła na przemiany form narracyjnych we współczesnym teatrze i dramacie. Sięgając do słabo w Polsce znanych dramatów Ibsena , zestawiając jego teksty z dramatami Elfride Jelinek czy Dei Loher, zastanawiając się nad wpływem, jaki na recepcję sztuk Ibsenowskich w Polsce wywarły zagadnienia związane z ich translacją, chcielibyśmy odpowiedzieć na pytanie o miejsce twórczości Henryka Ibsena we współczesnych sposobach myślenia o dramacie i teatrze.

d2olowy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2olowy

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj