Teatr Nowy w Krakowie, przy współpracy z Visjoner Teater z Oslo, realizuje Międzynarodowy Projekt Teatralny „Re-kreacje: Ibsen”, który rozpoczęła premiera „Małego Eyolfa”.
Od 18. kwietnia rozpoczną się zaplanowane kolejne przedstawienia w wykonaniu zarówno teatru norweskiego, jak i polskiego. Projekt otrzymał dofinansowanie z Mechanizmu Finansowego EOG oraz z Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Jako punkt wyjścia do dalszej dyskusji nad specyfiką dramatu Ibsenowskiego, pokazane będą kolejne polskie prapremiery tekstów, które na poziomie konstrukcji i problematyki wchodzą w dyskusję z twórczością Ibsena: „Światłopalenie” Dei Loher (przekład: Dorota Sajewska) oraz „Dziewczyna na kanapie” Jona Fosse w reżyserii Macieja Podstawnego. Dzięki współpracy z Visjoner Teater przedstawienia wyprodukowane przez Teatr Nowy zostaną skonfrontowane z norweskimi inscenizacjami tekstów Ibsena (Hedda Gabler i Dom Lalki).
Poza spektaklami, projekt przewiduje serię warsztatów reżyserskich, aktorskich i dramaturgicznych, spotkania z artystami i dramatopisarzami, a także - we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim - sesję naukową, której celem jest wielopłaszczyznowa analiza twórczości Ibsena oraz dwie publikacje podsumowujące projekt.
Program Festiwalu Re-kreacje Ibsen 18-26.04.2009
18 kwietnia (sobota):
Otwarcie festiwalu RE-KREACJE: IBSEN
„Kobiety Ibsena” Henryk Ibsen, monodram Juni Dahr, Visjoner Teater
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
19 kwietnia (niedziela)
„Mały Eyolf” Henryk Ibsen, reżyseria: Maria Spiss
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
„Monologi Ibsena” – warsztaty aktorskie, prowadzenie: Juni Dahr
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
20 kwietnia (poniedziałek)
„Dziewczyna na kanapie” Jon Fosse, reżyseria Maciej Podstawny, pokaz warsztatowy
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
„Ibsen between Cultures” – warsztaty ibsenowskie, prowadzenie prof. Frode Helland
(Centre for European Studies, Oslo), prof. Julie Holledge (Flinders University, Australia)
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
21 kwietnia (wtorek)
„Ibsen: odejścia i powroty” – konferencja naukowa
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
„Dom lalki” Henryk Ibsena, Visjoner Teater
Pałac w Janowicach
22 kwietnia (środa)
„Ibsen: odejścia i powroty” – konferencja naukowa
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
„Dom lalki” Henryk Ibsen, Visjoner Teater
Pałac w Janowicach
23 kwietnia (czwartek)
„Mały Eyolf” Henryk Ibsen, reżyseria Maria Spiss
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
Polsko-norweskie warsztaty aktorskie, prowadzenie zespół Visjoner Teater
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
24 kwietnia (piątek)
„Hedda Gabler” Henryk Ibsen, Visjoner Teater, pokaz premierowy
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
25 kwietnia (sobota)
„Całopalenie” Dea Loher, reżyseria Iga Gańczarczyk – prapremiera polska
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
Spotkanie z Deą Loher
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
26 kwietnia (niedziela)
Zamknięcie festiwalu RE-KREACJE: IBSEN
„Całopalenie” Dea Loher, reżyseria Iga Gańczarczyk – prapremiera polska
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, Kraków
Projekt „Re-kreacje: Ibsen” stanowi odpowiedź na zauważalny w Polsce brak kompleksowego spojrzenia na twórczość dramatyczną autora Peer Gynta. I choć stała obecność najpopularniejszych dramatów Ibsena na polskich scenach jest niezaprzeczalna, to jednak nie łączy się ona ze szczegółową refleksją odnoszącą się do wpływu, jaki twórczość Ibsena wywarła na przemiany form narracyjnych we współczesnym teatrze i dramacie. Sięgając do słabo w Polsce znanych dramatów Ibsena , zestawiając jego teksty z dramatami Elfride Jelinek czy Dei Loher, zastanawiając się nad wpływem, jaki na recepcję sztuk Ibsenowskich w Polsce wywarły zagadnienia związane z ich translacją, chcielibyśmy odpowiedzieć na pytanie o miejsce twórczości Henryka Ibsena we współczesnych sposobach myślenia o dramacie i teatrze.