Obserwacja świata przyrody może dostarczyć nam rozwiązania wielu problemów w różnych dziedzinach życia. Takie podejście reprezentował 25 wieków temu Sun Tzu , tworząc podwaliny sztuki prowadzenia wojny, zachęcali do tego również filozofowie przyrody. Współcześni ekonomiści, analizując zachowania zwierząt, utworzyli w ekonomii nurt zwany ekonomią behawioralną.
Ekonomia behawioralna staje się coraz bardziej popularna, dzięki kreowaniu propozycji skutecznych rozwiązań dla biznesu, zwłaszcza w czasach kryzysu gospodarczego.
Książka Pszczela korporacja doskonale wpisuje się w ten nurt. Pokazuje, w jaki sposób, dzięki podpatrywaniu życia owadów społecznych, rozwiązywać różne problemy pojawiające się w biznesie. Bazując na badaniach zachowań pszczół miodnych, od 30 milionów lat skutecznie ‘podbijających świat’, książka przedstawia mechanizmy stosowane w roju, które mogą być wykorzystywane w codziennej praktyce prowadzenia firmy.
Pszczeli rój jest organizacją, której członkowie potrafią pogodzić indywidualną chęć prokreacji, sprzedawania egoistycznego genu, z postawą altruistyczną - całkowitego poświęcenia się dla dobra swojej społeczności. Połączenie tych postaw tworzy kulturęorganizacyjną, która promuje uczenie się, wymianę informacji i podejmowanie ryzyka - eksperymentowanie oraz dążenie do poprawy efektywności działania. Dzięki dobremu przepływowi informacji wewnątrz ula, stymulowaniu wymiany pomysłów, zapewnieniu możliwości „dialogu” powstaje w „pszczelej korporacji” atmosfera sprzyjająca rozwojowi procesów samouczenia się i samoodnowy.
Książka zawiera sześć istotnych wskazań, które w praktyce polskich firm są możliwe do zrealizowania. Są to przesłania ‘przekazywane’ przez pszczoły miodne dla tych, którzy chcą odnosić sukcesy w biznesie.
Autorzy książki to:
* Mariusz Gaca* - prezes Zarządu PTK Centertel dyrektor wykonawczy Grupy TP
ds. sprzedaży i obsługi klientów. Absolwent Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Uniwersytetu Warszawskiego, posiada dyplom Executive MBA University of Illinois at Urbana Champaign. Karierę zawodową rozpoczął w Grupie Elektrim gdzie współtworzył biznes plany lokalnych operatorów telekomunikacyjnych. W Grupie TP od 2000 roku. Najpierw jako dyrektor pionu multimediów odpowiedzialny za rozwój oferty dostępu do internetu dla rynku klientów indywidualnych (Neostrada), następnie od 2005 roku odpowiedzialny za rynek biznesowy Grupy TP. W 2008 r. powołany na dyrektora wykonawczego Grupy TP ds. rynku biznesowego, a rok później na członka Zarządu ds. rynku biznesowego. Od września 2009 r. pełni funkcję prezesa Zarządu PTK Centertel oraz dyrektora wykonawczego Grupy TP ds. sprzedaży i obsługi klientów.
* Bartosz Drabikowski* - wiceprezes Zarządu PKO Bank Polski SA, Dyrektor Finansowy Grupy PKO BP SA Absolwent Politechniki Łódzkiej, KSAP, SGH, Akademii Dyplomatycznej oraz programu Executive MBA University of Illinois at Urbana – Champaign. W przeszłości był m.in. członkiem Komisji Nadzoru Bankowego i Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Zasiadał również w wielu instytucjach Unii Europejskiej: był m.in. członkiem Financial Services Committee European Banking Committee oraz European Securities Committee. Obecnie jest także przewodniczącym rad nadzorczych Inteligo Financial Services SA oraz PKO BP Faktoring SA
* Sławomir Turek* - niezależny konsultant, właściciel firmy Bright Future. Absolwent Politechniki Warszawskiej oraz programu Warsaw Executive MBA, organizowanego wspólnie przez SGH i University of Minnesota. Przez piętnaście lat pracował na kluczowych stanowiskach menadżerskich w wiodących firmach z sektora zaawansowanych technologii IBM OS2 Solution Center, Siemens, Orange i KIR. Autor najlepszej polskiej książki biznesowej w 2007 roku (wg „INFOR” i „Manager Magazin”).