Z okazji przypadającej w tym roku 150. rocznicy urodzin Josepha Conrada (1857-1924) brytyjski instytut sztuki filmowej BFI we współpracy z Towarzystwem im. Conrada zainaugurował przegląd filmów zainspirowanych jego twórczością.
Rozpoczął go najstarszy z filmów na kanwie Zwycięstwa (1915), nakręcony jeszcze za życia pisarza. Jest to amerykański niemy film z 1919 roku pod tym samym tytułem w reżyserii Maurice'a Tourneura.
– Osierocony w wieku 11 lat, ten uchodźca z wyboru opuszczający kraj wymazany z mapy Europy, spędził 20 lat życia pływając na statkach, zanim zdecydował, że będzie zarabiał na życie pisaniem w języku angielskim, którym władał gorzej niż polskim i francuskim – dodał Moore, który jest uznanym międzynarodowym autorytetem w sprawie życia i twórczości Conrada .
Prezentacja obejmuje ogółem 15 filmów. Jako ostatni obraz 29 i 30 listopada zostanie pokazana „Smuga cienia” (1976) Andrzeja Wajdy.
Liczbę filmów i adaptacji telewizyjnych, które powstały w oparciu o książki Conrada ocenia się na około 90, z czego dwa to filmy nieme.
Do najbardziej znanych należą: „Czas Apokalipsy” (1979) Francisa Forda Coppoli z Marlonem Brando, oparty na Jądrze ciemności . Inne to „Sabotaż” (1936) Alfreda Hitchcocka na podstawie Tajnego agenta oraz „Wyrzutek” (1952) Carola Reeda oparty na powieści pod tym samym tytułem. W ramach obchodów conradowskiej rocznicy poznański teatr Biuro Podróży wystawił w sierpniu w Londynie inscenizację „H of D” na podstawie Jądra ciemności .
Natomiast Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie przygotowało wędrowną wystawę „Joseph Conrad. Między lądem a morzem” (ang. tytuł: „Joseph Conrad: Twixt Land and Sea”), pokazywaną najpierw w Warszawie, potem w Adelajdzie i Sydney w Australii. Kolejną odsłonę wystawa będzie miała 11 listopada w Kuala Lumpur. Jej tytuł, wzięty ze zbioru opowiadań Conrada (Twixt Land and Sea, 1912) został użyty w sensie metaforycznym – według organizatorów otwiera przestrzeń między lądem a morzem, gdzie pomieścić się mogą marzenia, uczucia, wybory moralne, wspomnienia, nade wszystko sztuka.