Trwa ładowanie...
d2ghv2b
teatr
23-04-2010 13:39

PQ 2007

d2ghv2b
d2ghv2b

12 scenografii do polskich spektakli teatralnych powstałych w ostatnich czterech latach oraz opisy i fotografie nietypowych miejsc wykorzystywanych przez artystów do prezentacji spektakli można będzie oglądać na wystawie „Przestrzeń teatru zaangażowanego” w warszawskiej Zachęcie.

Ekspozycja była już pokazywana w czerwcu w czeskiej Pradze, podczas tegorocznej edycji Międzynarodowej Konkursowej Wystawy Scenografii i Architektury Teatralnej, czyli Praskiego Quadriennale (PQ) 2007.

Kurator ekspozycji, Paweł Wodziński, podkreślił na poniedziałkowej konferencji prasowej w Warszawie, że prezentacja w Zachęcie ma trochę inny układ niż praska wystawa, ale jej idea pozostaje taka sama.
– Chodzi o ukazanie zmiany, jaka dokonała się w polskim teatrze w ciągu ostatnich czterech lat – tłumaczył Wodziński.

– Dwanaście prac scenograficznych zgrupowano wokół sześciu tematów: pamięć, kapitalizm, polityka, tradycja, mit i życie codzienne. Ekspozycja ukazuje stosunek polskiego teatru do tych zagadnień i sposób ich traktowania przez nowe pokolenie twórców – mówił kurator ekspozycji.

Jego zdaniem, nowe pokolenie twórców teatralnych, których prace zaprezentowano na wystawie w Zachęcie, charakteryzuje się m.in. ciągłą potrzebą dokonywania zmian i jednocześnie nadążania za zmianami, które przynosi rzeczywistość.

d2ghv2b

Ekspozycja składa się z dwóch części - pierwsza jest prezentacją najciekawszych - zdaniem organizatorów - dokonań scenograficznych polskiego teatru. Wśród pokazywanych scenografii znalazły się prace Małgorzaty Szczęśniak do „Dybuka” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego i „Ubu Rexa” tego samego reżysera, scenografie Małgorzaty Bulandy do telewizyjnej wersji „Ballady o Zakaczawiu” Waldemara Krzystka oraz „Made in Poland” Przemysława Wojcieszka oraz scenografia Justyny Łagowskiej do „H.” w reżyserii Jana Klaty.

Druga część ekspozycji - architektoniczna - prezentuje miejsca, które powstały poprzez rozbudowę lub rewitalizację obiektów postindustrialnych i stały się przestrzeniami artystycznymi. Są to m.in. Stary Browar w Poznaniu, Fabryka Trzciny w Warszawie, Stocznia Gdańska, klub Le Madame w Warszawie oraz przestrzenie w Legnicy m.in. hale na ul. Jagiellońskiej i Ściegiennego.

– Właśnie potrzeba kształtowania czy przekształcenia rzeczywistości, odbudowania tego, co zostało kiedyś zniszczone, jest największą namiętnością, jaka ogarnęła polski teatr w ostatnich latach – ocenił Wodziński.

rganizatorem ekspozycji jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Wystawę można będzie zwiedzać do 9 września.

d2ghv2b
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2ghv2b

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj