Lepsze zrozumienie tekstów i poleceń przez dzieci, wzbogacenie zasobu słownictwa oraz pogłębienie więzi z nauczycielem i innymi dziećmi – to efekty kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” przedstawione na konferencji prasowej w Warszawie.
– Z badań wynika, że głośne czytanie – obok wyrobienia samego nawyku czytania – przyczynia się do podniesienia poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów, zwiększenia umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego, poprawy koncentracji i pamięci oraz rozwoju ambicji i motywacji do zdobywania wiedzy – powiedziała Agnieszka Borek, prezes Ośrodka Ewaluacji, który przeprowadził badanie na zlecenie Fundacji „ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom”.
Biorąc pod uwagę rezultaty badań, Ośrodek Ewolucji zarekomendował objęcie programem głośnego czytania wszystkich przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów, prowadzenie w jego ramach dyskusji na temat przeczytanych książek, umożliwienie ekspresji rysunkowej u młodszych dzieci oraz wprowadzenie zajęć na temat głośnego czytania do programu studiów pedagogicznych.
Badaniem objęto ponad 460 dzieci z 8 grup przedszkolnych, 8 klas szkół podstawowych oraz 6 klas gimnazjalnych z 11 miejscowości różnej wielkości. Badane grupy, od 3 lat realizujące program 20 minutowego głośnego czytania, zostały porównane z rówieśnikami czytającymi mało lub wcale.
– Przywiązujemy wielką wagę do rozwoju czytelnictwa, zwłaszcza wśród młodych, bo to właśnie oni zadecydują o przyszłości cywilizacyjnej i kulturowej Polski – podkreślił minister kultury i dziedzictwa narodowego, Kazimierz Michał Ujazdowski, który objął honorowym patronatem program głośnego czytania.
Kampania „Cała Polska czyta dzieciom” trwa od 3 lat; obecnie obejmuje ponad 1000 przedszkoli i ponad 1200 szkół. W całości finansowana jest ze środków resortu kultury i dziedzictwa narodowego.