Trwa ładowanie...

Powstaje polsko-niemiecki podręcznik do historii

Powstaje polsko-niemiecki podręcznik do historiiŹródło: Thinkstock
d4ct2ui
d4ct2ui

Podręcznik do historii. Projekt Polsko-Niemiecki - Zalecenia - to dokument z wytycznymi do pisania wspólnego podręcznika, zawierającego najważniejsze zagadnienia europejskiej i światowej historii, ukazane ze wspólnej polsko-niemieckiej perspektywy.

Efekt dwu lat pracy grupy 30 ekspertów historyków i dydaktyków z obu krajów nad zaleceniami do wspólnego polsko-niemieckiego podręcznika zaprezentowano w środę w Warszawie. Dokument ma formę dwujęzycznej książki; każda z wersji językowych to ponad 120 stron tekstu.

Wspólny podręcznik do historii w Polsce ma objąć całość zagadnień od prahistorii i starożytności do XX wieku włącznie.Adresowany ma być do uczniów gimnazjów i pierwszej klasy szkół ponadgimnazjalnych, natomiast w Niemczech dla uczniów różnych typów szkół ponadpodstawowych. Polskie i niemieckie wydanie podręcznika będzie różnić się jedynie wersją językową, natomiast treść, struktura i szata graficzna będą identyczne.

"Mam nadzieję, że dzięki temu podręcznikowi młodzi ludzie w obu krajach będą mogli lepiej się poznać, znając lepiej wspólną historię" - powiedziała podczas prezentacji zaleceń minister edukacji Katarzyna Hall.

Także Cornelia Pieper, koordynator do spraw stosunków z Polską w Ministerstwie Spraw ZagranicznychSpraw Zagranicznych RFN, podkreśliła wagę wspólnego podręcznika dla relacji polsko-niemieckich. Nazwała go ich "okrętem flagowym". Oceniła, że* prace nad podręcznikiem mają znaczenie nie tylko symboliczne, ale jest to równocześnie książka, na która czekają nauczyciele*.

d4ct2ui

"Podręczniki kształtują obraz świata, kształtują także wizerunek sąsiada. Przekazują młodym ludziom wiedzę i wartości" - powiedziała Pieper. Zaznaczyła, jak ważne jest to w kontekście bardzo złożonych stosunków polsko-niemieckich, gdzie - jak mówiła - obok "straszliwych rzeczy" były w przeszłości też przykłady normalnego współistnienia i wzajemnej współpracy.

Zalecenia zostały przyjęte przez polsko-niemiecką radę zarządzającą projektu w październiku w Poczdamie. Wcześniej zostały poddane ocenie zewnętrznych ekspertów pod kątem zgodności z polską podstawą programową kształcenia ogólnego oraz niemieckimi planami nauczania 16 landów niemieckich.

Jak czytamy w zaleceniach, "podręcznik ma przekazywać polskim i niemieckim uczniom fundamentalną wiedzę historyczną o sąsiednim kraju. (...) Polacy i Niemcy dzielą ze sobą jedną historię, ale jednocześnie ta historia ich dzieli. Kwestią szczególnie istotną jest zachęcenie uczniów do zmiany perspektywy percepcji, kształtowanie za pomocą tego podręcznika wyobraźni historycznej i uczenie krytycznego myślenia, a także (...) wzajemnego zrozumienia i empatii".

Mówiąc o pracy ekspertów nad zaleceniami, minister do spraw oświaty, młodzieży i sportu
Brandenburgii, Holger Rupprecht, który ze strony niemieckiej przewodniczył radzie zarządzającej projektu, zaznaczył, że "współpraca przebiegała dużo lepiej niż wydawało się wcześniej wielu sceptykom". Ocenił, że miała charakter partnerski.

d4ct2ui

"Nie przypominam sobie sporu, który byłby sporem o pryncypia narodowe: Tak musi być, bo my to tak widzimy. To był dialog fachowców, którzy patrzyli z różnych perspektyw" - powiedział prof. Robert Traba Z Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie, współprzewodniczący Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej, który przewodniczył radzie ekspertów ze strony polskiej.

Kolejnym etapem w opracowaniu wspólnego podręcznika będzie wybór polskiego i niemieckiego wydawnictwa, które wspólnie opublikują podręcznik, oraz wybór autorów, którzy na podstawie zaleceń napiszą poszczególne rozdziały podręcznika.

Z inicjatywą opracowania wspólnego podręcznika wystąpił w styczniu 2008 roku ówczesny szef niemieckiej dyplomacji Frank-Walter Steinmeier. Ze strony polskiej propozycję poparli minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski i minister edukacji Katarzyna Hall.

d4ct2ui
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ct2ui