Trwa ładowanie...

Porozmawiajmy o Szekspirze

Porozmawiajmy o SzekspirzeŹródło: Inne
d37q5yw
d37q5yw

Do księgarń trafiła książka Szekspir i uzurpator . Jest to zapis rozmów Piotra Gruszczyńskiego z Krzysztofem Warlikowskim .

Teatr Krzysztofa Warlikowskiego niemal bezpośrednio wyrasta z twórczości Szekspira – reżyser nazwał tego genialnego dramatopisarza swym mistrzem rzemiosła, a jego sztuki realizował wielokrotnie. O przyczyny tej fascynacji oraz o jej wpływ na kształt innych przygotowywanych przez Warlikowskiego przedstawień pyta w swym wywiadzie Piotr Gruszczyński . Okazuje się na przykład, że nie byłoby „Oczyszczonych” – uznawanych za najważniejszy spektakl ostatnich lat – gdyby nie praca nad Szekspirem .
Warlikowski narzeka na interpretatorów, którzy zabierając się za pracę nad „Burzą”, „Hamletem” czy „Makbetem”, gubią ich najgłębsze sensy i pozbawiają największej wartości: stawiania niejednoznacznych pytań. Z rozmowy tej wyłania się także inne oblicze komedii takich jak „Kupiec wenecki”, „Poskromienie złośnicy” i „Wieczór trzech króli”. Ich szczęśliwe zakończenia nie przekonują Warlikowskiego – zawsze szuka w nich znamion rozpadu i pierwszych oznak zbliżających się nieszczęść. Rozmowa o Szekspirze staje się również niejednokrotnie punktem wyjścia do ogólniejszych rozważań: o roli błazna, walce płci czy powiązaniach między teatrem a kinematografią.

* Krzysztof Warlikowski (ur. 1962) – reżyser teatralny, wielokrotnie nagradzany twórca młodego pokolenia.*Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim, Sorbonie i w krakowskiej PWST, był asystentem Krystiana Lupy , Petera Brooka i Ingmara Bergmana . Reżyseruje w kraju i za granicą, m.in. w Paryżu, Nicei, Amsterdamie, Hanowerze, dotychczas zrealizował ponad trzydzieści spektakli, między innymi sztuk Szekspira („Makbet”, „Hamlet”, „Burza”, „Wieczór trzech króli”), dramatów antycznych („Elektra”, „Bachantki”). Inscenizował także dramaty współczesne, m.in. Bernarda-Marie Koltesa i Sarah Kane, jest również reżyserem oper („Don Carlos”, „Ubu Rex”, „Wozzeck”, „Ifigenia w Taurydzie”). Laureat m.in. Paszportu „Polityki” (2003), Nagrody Francuskiego Związku Krytyków Teatralnych (2003), francuskiego Orderu Kawalera Kultury (2004) oraz Nagrody Meyerholda za najwybitniejsze osiągnięcia w reżyserii światowej przyznanej w Moskwie w 2006 roku.
Od 1999 związany z TR Warszawa.

Piotr Gruszczyński (ur. 1965) – krytyk teatralny, stale współpracujący z „Tygodnikiem Powszechnym”, „Res Publiką Nową” i „Dialogiem”. W 2003 wydał zbiór esejów Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim , nominowany do Nagrody NIKE. Obecnie pracuje jako dramaturg w TR Warszawa.

d37q5yw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d37q5yw

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj