Polski teatr niezależny podbija serca Amerykanów

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

„Święty Edyp” Teatru Wierszalin z Supraśla odnosi sukcesy w Ameryce. Pokazywany od 13 października na scenie legendarnego nowojorskiego teatru La MaMa został bardzo dobrze oceniony przez krytyków.

„Przedstawienie Wierszalina jest absolutnie wyjątkowe” - pisze recenzentka „The New York Timesa” Margo Jefferson.

Spektakl wyreżyserował Piotr Tomaszuk - autor sztuki Święty Edyp oraz założyciel i główny twórca Teatru Wierszalin.

Motywy do swojego utworu Tomaszuk zaczerpnął ze zbioru powiastek moralistycznych Gesta Romanorum oraz powieści Thomasa Manna Wybraniec i Doktor Faustus . W przedstawieniu występują Edyta Łukaszewicz-Lisowska i Rafał Gąsowski. Scenografię i kostiumy zaprojektowali Słowacy - Eva Farkasova i Jan Zavarsky, a muzykę skomponował Piotr Nazaruk.

„Reżyser i dramaturg Piotr Tomaszuk połączył teksty i idee z iście postmodernistyczną furią i swobodą. Sztuka rozpoczyna się ożywiając świat minionych reguł: wełnianych habitów, śnieżnobiałych mankietów trzepocących przy nadgarstkach. Zaczynają po polsku. W tle słyszymy majestatyczne, budzące trwogę pasaże z „Requiem” Mozarta. Podnosi się kurtyna z wierzbowych witek i nagle jesteśmy w środku brutalnego kosmosu seksualnych zakazów” – czytamy w recenzji „The New York Timesa”.

Teatr Wierszalin osiągnął sukces tam, gdzie inne teatry często ponosiły porażkę.
„Nie ma bowiem nic gorszego od oglądania spektaklu daremnie usiłującego uchwycić instynktowną siłę i słabość seksualnego pożądania. W „Świętym Edypie” seks jest uwiedzeniem i jest przemocą. Siostra nosi w łonie dziecko swojego brata - wybrańca skazanego na cierpienie, szukającego łaski przebaczenia” – ocenia dziennikarka.

W recenzji „The New York Timesa” podkreśla się również znaczeniową pojemność tekstu Piotra Tomaszuka, niejednoznaczność przekazu, absolutną wyjątkowość, teatralną czystość i emocjonalną uczciwość.

Teatr Wierszalin to jeden z najważniejszych offowych zespołów teatralnych w Polsce. Założony został w 1991 roku. Wierszalin jest trzykrotnym laureatem prestiżowej nagrody Fringe First, przyznawanej na światowym festiwalu teatralnym w Edynburgu.

Wyjazd zespołu został sfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Instytut Polski w Nowym Jorku. Wierszalin będzie prezentował „Świętego Edypa” na scenie teatru La MaMa do końca października. Premiera przedstawienia odbyła się 7 kwietnia 2004 roku w Supraślu.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]