Głośny spektakl „(A)pollonia” warszawskiego Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego gości od tego weekendu na scenie Teatru Narodowego Chaillot. Po premierze w Paryżu widzowie zgotowali całemu zespołowi gorącą owację.
„(A)pollonia”, jedno z wydarzeń tegorocznego międzynarodowego festiwalu teatralnego w Awinionie, przybyła teraz do stolicy Francji. Przedstawienie można oglądać przez sześć wieczorów w sali prestiżowego Teatru Chaillot. Spektakl cieszy się wielkim powodzeniem - długo przed premierą sprzedano wszystkie bilety.
W czasie piątkowej premiery ogromna sala teatru, mogąca pomieścić ponad 800 osób, była zapełniona do ostatniego miejsca, a po spektaklu wielu widzów nagrodziło aktorów i reżysera brawami na stojąco.
„(A)pollonia” prezentuje wędrówkę przez krwawe dzieje ludzkości, widzianą przez pryzmat kobiecego poświęcenia. Autor konfrontuje w tym spektaklu ofiary z katami, począwszy od czasów antycznej Grecji aż po dwudziestowieczny nazizm. Twórcy spektaklu połączyli w swojej sztuce losy trzech kobiet różnych epok. Na scenie widzimy więc mityczne postaci: Alkestis i Ifigenię obok autentycznej postaci Apolonii, ratującej w czasie drugiej wojny Żydów zagrożonych zagładą.
„(A)pollonia” jest oparta na tekstach starożytnych greckich tragików: Ajschylosa i Eurypidesa oraz współczesnych pisarzy: Hanny Krall , Jonathana Littella , J.M. Coetzeego i innych. Autorem adaptacji są wspólnie Krzysztof Warlikowski , Piotr Gruszczyński i Jacek Poniedziałek. Scenografię zaś przygotowała pracująca od dawna z Warlikowskim Małgorzata Szczęśniak.
W paryskim przedstawieniu występują m.in.: Magdalena Cielecka, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Maciej Stuhr, Andrzej Chyra, Ewa Dałkowska, Maja Ostaszewska i Marek Kalita.
Niemal wszystkie opiniotwórcze francuskie media, w tym dzienniki „Le Monde” i „Le Figaro”, przyjęły „(A)pollonię” entuzjastycznie. Recenzenci zgodnie komplementowali pełną pasji i śmiałą grę całego zespołu aktorskiego oraz sprawność reżyserską Warlikowskiego . Według dziennika „Le Monde”, polski spektakl prowokuje wstrząs estetyczny i burzy utarte poglądy o okrucieństwach i poświęceniach w dziejach ludzkości.
Bardziej podzieleni w kwestii oceny przedstawienia byli jego widzowie. Na awiniońskim festiwalu oprócz zdecydowanych fanów „(A)pollonii” byli też tacy, którzy uważali, że spektaklowi brak płynności i że reżyser zbyt często wspomaga się techniką wideo. Żywiołowe spory wywoływały też fragmenty sztuki (zaczerpnięte z utworu Coetzeego ), w których porównuje się Zagładę Żydów do zabijania zwierząt w rzeźni.
* Krzysztof Warlikowski przygotowuje obecnie kolejny spektakl we Francji - „Tramwaj zwany pożądaniem” według dramatu Tennessee Williamsa .* Premiera odbędzie się w lutym w paryskim Teatrze Odeon, a w głównych rolach wystąpią: znana francuska aktorka Isabelle Huppert i Andrzej Chyra.
Jak powiedział Chyra, próby do „Tramwaju zwanego pożądaniem” zaczną się za dwa tygodnie. Polski aktor dodał, że nowy spektakl jest dla niego wielką przygodą, nie tylko z powodu pracy ze słynną francuską aktorką.
- Po raz pierwszy będę grać na scenie po francusku, czyli w języku, którego dopiero zaczynam się uczyć - wyjaśnił Chyra.
Niezwykle popularny we Francji Warlikowski zrealizował już w tym kraju w ostatnich latach wiele przedstawień, w tym „Oczyszczonych” Sarah Kane i „Anioły w Ameryce” Tony'ego Kushnera. Reżyserował też w Paryżu opery, m.in. „Parsifala” Ryszarda Wagnera i „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego, które wywołały wśród krytyków i widzów wiele kontrowersji. Spora część paryskiej publiczności wręcz gwizdała po operowych spektaklach polskiego reżysera.