Trwa ładowanie...

Polski artysta podbija Francję

Polski artysta podbija FrancjęŹródło: Inne
dulnpag
dulnpag

Głośny spektakl „(A)pollonia” warszawskiego Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego gości od tego weekendu na scenie Teatru Narodowego Chaillot. Po premierze w Paryżu widzowie zgotowali całemu zespołowi gorącą owację.

„(A)pollonia”, jedno z wydarzeń tegorocznego międzynarodowego festiwalu teatralnego w Awinionie, przybyła teraz do stolicy Francji. Przedstawienie można oglądać przez sześć wieczorów w sali prestiżowego Teatru Chaillot. Spektakl cieszy się wielkim powodzeniem - długo przed premierą sprzedano wszystkie bilety.

W czasie piątkowej premiery ogromna sala teatru, mogąca pomieścić ponad 800 osób, była zapełniona do ostatniego miejsca, a po spektaklu wielu widzów nagrodziło aktorów i reżysera brawami na stojąco.

„(A)pollonia” prezentuje wędrówkę przez krwawe dzieje ludzkości, widzianą przez pryzmat kobiecego poświęcenia. Autor konfrontuje w tym spektaklu ofiary z katami, począwszy od czasów antycznej Grecji aż po dwudziestowieczny nazizm. Twórcy spektaklu połączyli w swojej sztuce losy trzech kobiet różnych epok. Na scenie widzimy więc mityczne postaci: Alkestis i Ifigenię obok autentycznej postaci Apolonii, ratującej w czasie drugiej wojny Żydów zagrożonych zagładą.

dulnpag

„(A)pollonia” jest oparta na tekstach starożytnych greckich tragików: Ajschylosa i Eurypidesa oraz współczesnych pisarzy: Hanny Krall , Jonathana Littella , J.M. Coetzeego i innych. Autorem adaptacji są wspólnie Krzysztof Warlikowski , Piotr Gruszczyński i Jacek Poniedziałek. Scenografię zaś przygotowała pracująca od dawna z Warlikowskim Małgorzata Szczęśniak.

W paryskim przedstawieniu występują m.in.: Magdalena Cielecka, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Maciej Stuhr, Andrzej Chyra, Ewa Dałkowska, Maja Ostaszewska i Marek Kalita.

Niemal wszystkie opiniotwórcze francuskie media, w tym dzienniki „Le Monde” i „Le Figaro”, przyjęły „(A)pollonię” entuzjastycznie. Recenzenci zgodnie komplementowali pełną pasji i śmiałą grę całego zespołu aktorskiego oraz sprawność reżyserską Warlikowskiego . Według dziennika „Le Monde”, polski spektakl prowokuje wstrząs estetyczny i burzy utarte poglądy o okrucieństwach i poświęceniach w dziejach ludzkości.

Bardziej podzieleni w kwestii oceny przedstawienia byli jego widzowie. Na awiniońskim festiwalu oprócz zdecydowanych fanów „(A)pollonii” byli też tacy, którzy uważali, że spektaklowi brak płynności i że reżyser zbyt często wspomaga się techniką wideo. Żywiołowe spory wywoływały też fragmenty sztuki (zaczerpnięte z utworu Coetzeego ), w których porównuje się Zagładę Żydów do zabijania zwierząt w rzeźni.

dulnpag

* Krzysztof Warlikowski przygotowuje obecnie kolejny spektakl we Francji - „Tramwaj zwany pożądaniem” według dramatu Tennessee Williamsa .* Premiera odbędzie się w lutym w paryskim Teatrze Odeon, a w głównych rolach wystąpią: znana francuska aktorka Isabelle Huppert i Andrzej Chyra.

Jak powiedział Chyra, próby do „Tramwaju zwanego pożądaniem” zaczną się za dwa tygodnie. Polski aktor dodał, że nowy spektakl jest dla niego wielką przygodą, nie tylko z powodu pracy ze słynną francuską aktorką.
- Po raz pierwszy będę grać na scenie po francusku, czyli w języku, którego dopiero zaczynam się uczyć - wyjaśnił Chyra.

Niezwykle popularny we Francji Warlikowski zrealizował już w tym kraju w ostatnich latach wiele przedstawień, w tym „Oczyszczonych” Sarah Kane i „Anioły w Ameryce” Tony'ego Kushnera. Reżyserował też w Paryżu opery, m.in. „Parsifala” Ryszarda Wagnera i „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego, które wywołały wśród krytyków i widzów wiele kontrowersji. Spora część paryskiej publiczności wręcz gwizdała po operowych spektaklach polskiego reżysera.

dulnpag
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dulnpag

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj