W ramach Dni Polskich w Indiach w dniach 1-10 lutego w Chennai czynna będzie wystawa „Jan i Piotr Młodożeńcy. Poezja wizualna”.
Wystawa składać się będzie ze 100 prac Jana Młodożeńca i 10 krótkich filmów animowanych jego syna, Piotra. Prace Jana Młodożeńca to przede wszystkim oryginały - gwasze na papierze, pochodzące z ostatnich 10 lat jego twórczości (1990-2000), kiedy zajmował się tzw. Sztuką Czystą. Jako uzupełnienie, a zarazem wprowadzenie do tej kolekcji pokazanych zostanie kilkanaście przykładów plakatów, projektowanych na konkretne zamówienie. Prace Piotra Młodożeńca to krótkie filmy wykonane techniką animacji komputerowej, pokazywane na wielkim ekranie. Filmom komentującym konkretne wydarzenia lub hasła z dziedziny kultury towarzyszyć będzie specjalnie zrealizowany z okazji wystawy film poświęcony nieżyjącemu już ojcu autora.
Jan Młodożeniec (1929-2000), syn znanego futurystycznego poety Stanisława, odziedziczył po ojcu nie tylko poetycką wrażliwość na słowo, ale także przekonanie, że słowo, oprócz treści, niesie ze sobą także określoną formę wizualną. To odkrycie pozwoliło mu stworzyć rozpoznawalny na pierwszy rzut oka styl, w którym miękka, dynamiczna linia i żywiołowa gama barwna służą kongenialnemu połączeniu formy i treści. Artysta studiował na ASP w Warszawie, w latach 1948-55, w katedrze grafiki i plakatu Henryka Tomaszewskiego, mistrza gatunku. Już w roku dyplomowym – na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Młodych w Warszawie - otrzymał srebrny medal, pierwszą ze swych 32 nagród, którymi uhonorowano go na przestrzeni ponad 30 lat. Jan Młodożeniec, jedna z najważniejszych postaci tzw. Polskiej Szkoły Plakatu, projektował dla filmu, teatru, muzeów, domów wydawniczych i gazet ilustrowanych.
W ostatniej dekadzie życia poświecił się sztuce czystej – malował dla własnej przyjemności, poszukując tematów w bogatej skarbnicy kultury XX wieku. Shakespeare, Verdi, Proust, Fellini, Joyce, Picasso, Edison, Apollinaire, Beckett, Gombrowicz – w warsztacie Młodożeńca zmienili się w plastyczny znak, który niezwykle celnie oddaje istotę ich osiągnięć. Te właśnie prace stanowić będą zasadniczą część ekspozycji.
Młodożeniec malował seriami: kilka z nich, pokazanych na wystawie, pozwoli prześledzić jego metodę pracy, sposób dochodzenia do najbardziej trafnego, lapidarnego ujęcia motywu.
Na uwagę zasługuje zwłaszcza cykl ostatni, malowany w czasie nieuleczalnej choroby i opatrzony przez Autora znamiennym, symbolicznym tytułem: PORT-ART.
Jan Młodożeniec urodził się 8 listopada 1929 r. w Warszawie. W 1955 r. ukończył ASP. Od 1953 r. projektował plakaty dla Centrali Wynajmu Filmów (CWF), Wydawnictwa Artystyczno-Graficznego (WAG), Krajowej Agencji Wydawniczej (KAW) oraz teatrów, muzeów i galerii. Wiele czasu poświęcał grafice książkowej muzeów ilustracji, projektując dla Czytelnika, Iskier, PIW-u, WAF-u i Wydawnictwa Literackiego. Ilustracje i rysunki jego autorstwa zamieszczały czasopisma: „Nowa Kultura”, „Współczesność”, „Ekran”, „Film”, „Miesięcznik Literacki”, „Polska”, „Szpilki”, „Playboy” (edycja polska), Magazyn „Gazety Wyborczej”. Oprócz grafiki projektowej w ostatniej dekadzie wiele czasu poświęcał malarstwu. Był członkiem ZPAP i AGI. Zmarł 12 grudnia 2000 r. w Warszawie.