Czy będzie kolejny gracz na rynku dystrybucji podręczników? Okaże się za kilka miesięcy, kiedy Poczta Polska podsumuje "Operację podręczniki".
Od pewnego czasu Poczta Polska dostarcza już nie tylko listy i paczki, ale stworzyła także własną firmę wysyłkową - Pocztowy Dom Wysyłkowy. W tym roku rozpoczęła sprzedaż podręczników.
Zamówienie można złożyć u listonosza, w urzędzie pocztowym, poprzez wrzucenie do skrzynki lub wypełnienie internetowego formularza zamówień. Podręczniki dostarcza klientom listonosz.
Co zadecydowało, że sprzedaż podręczników dołączyła do listy usług oferowanych przez Pocztę Polską? Krzysztof Śmigiera z Biura Marketingowego Poczty Polskiej wymienia dwa powody. Po pierwsze, Poczta Polska szuka nisz na rynku, które mogłaby zagospodarować. Klienci, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, gdzie nie ma księgarni, byli zainteresowani taką właśnie usługą. Po drugie, Poczta Polska dostrzega w takiej działalności pierwiastek społeczny: poprawę dostępu do oświaty.
W ofercie Poczty Polskiej znajduje się prawie 1000 tytułów do wszystkich typów szkół. Listę stworzono po rozmowach z hurtownią WKRA, która na razie jest jedynym partnerem Poczty Polskiej. Zdecydowano się na najbardziej popularne tytuły, które mają stanowić 80% rynkowej sprzedaży.
Zamówienia składane przez klientów są realizowane w ciągu 7 dni.
Nie wiadomo jeszcze ile wyniosła sprzedaż podręczników za pośrednictwem Poczty w tym sezonie. Krzysztof Śmigiera mówi, że na razie jest to program pilotażowy, sondują rynek. Zapewni, że nie chodzi im o zajęcie dużej jego części, nie chcą zabierać klientów księgarniom. Nie oczekują dużego udziału, a jedynie wypełnienia niszy.