Tylko do 21 lutego w CSW Zamek Ujazdowski czynna będzie monograficzna wystawa Stanisława Dróżdża „początekoniec. Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007”.
Stanisław Dróżdż (1939-2009) to jeden z najwybitniejszych polskich artystów współczesnych, który przez ponad czterdzieści lat uprawiał swoją oryginalną i konsekwentną twórczość, rozwijaną na styku poezji i plastyki. Zainteresowania Dróżdża, polonisty z wykształcenia, który w latach 60. uprawiał poezję lingwistyczną, dotyczyły przede wszystkim języka, a także innych systemów znaków: matematyki, gier losowych.
Ideą wystawy jest ukazanie twórczości Dróżdża jako całościowego dzieła, rozwijanego według tej samej koncepcji przez całe życie. Wystawa pokazuje ponad 40 dzieł - od pierwszych utworów poezji konkretnej powstałych w 1967 do ostatniej pracy z 2007. Ekspozycja prezentuje zarówno dzieła, w których podstawowym tworzywem jest język, jak i oparte na cyfrach i liczbach, oraz prace operujące przedmiotami-znakami. Obejmuje wielkie, skomplikowane technicznie koncepcje na przykład słynne, „Między” oraz „Alea iacta est”, pracę złożoną z ok. 300 tysięcy kości do gry, przedstawiającą wszystkie możliwe 46 656 układy 6 kostek, reprezentującą Polskę na 50. Biennale w Wenecji (2003), która w CSW jest pokazana w swojej alternatywnej postaci 6 tomów ksiąg oraz jako dokumentacja realizacji.
Tytuł wystawy, „początekoniec”, jest tytułem i zarazem fragmentem jednej z prac Stanisława Dróżdża. Wskazuje na najważniejsze źródło jego twórczości, jakim były rozważania nad językiem oraz na jego fascynację problemem czasu i przestrzeni, nieuchwytnym dla nas ich początkiem i końcem. Podtytuł „Pojęciokształty. Poezja konkretna” to określenia, jakimi Stanisław Dróżdż tytułował niemal wszystkie swoje wystawy, podkreślając wierność autorskiemu terminowi, wymyślonemu przez niego w drugiej połowie lat 60. oraz wierność poezji konkretnej – awangardowemu zjawisku w dwudziestowiecznej literaturze.
W CSW Zamek Ujazdowski wystawa prezentowana jest tuż po premierowym jej pokazie we wrocławskim Muzeum Narodowym (26 października – 6 grudnia 2009). Po prezentacji w CSW będzie pokazywana w BWA w Katowicach i GCK w Katowicach.