Równa szkoła - edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek - to pierwszy poradnik genderowy w Polsce - poinformowała na spotkaniu promującym podręcznik jego współautorka dr Ewa Majewska.
Gender Mainstreaming (GM) oznacza uwzględnianie płci we wszystkich działaniach politycznych, ekonomicznych i społecznych, we wszystkich dziedzinach i na wszystkich poziomach funkcjonowania społeczności - tak definiuje GM Program Narodów Zjednoczonych do spraw Rozwoju i na tej definicji opierały się autorki podręcznika.
W ramach spotkania promującego podręcznik odbyła się debata na temat edukacji na rzecz równości. Brały w niej udział m.in. autorki podręcznika, urzędnicy państwowi, nauczycielki i nauczyciele.
Przedstawicielka Ministerstwa Edukacji Narodowej Krystyna Kiernozek powiedziała, że wiedza dotycząca równouprawnienia i tolerancji zawarta jest w treściach funkcjonującego już programu wychowania do życia w rodzinie.
Ewa Rutkowska, druga obok Majewskiej współautorka podręcznika, przypomniała, że Polska ratyfikowała tzw. Platformę Pekińską, która zobowiązuje rządy, instytucje międzynarodowe i organizacje pozarządowe do walki z dyskryminacją kobiet. Oceniła, że w Polsce władze po ratyfikacji tego dokumentu nie zrobiły nic, by wprowadzić jego założenia w życie.
W debacie uczestniczyła także dr Krystyna Starczewska, dyrektorka Gimnazjum Społecznego nr 20 w Warszawie, która powiedziała, że aby wprowadzić edukację wolną od dyskryminacji, należałoby zacząć od zmian w szkołach, które powinny być środowiskiem wychowawczym przygotowującym młodych ludzi do tworzenia społeczeństwa obywatelskiego.
- Ono nie powstanie, jeżeli będzie różnica między prawami kobiet i mężczyzn.* Nie nauczą się życia w społeczeństwie obywatelskim, jeżeli szkoła będzie szkołą autorytarną, opartą na modelu: mężczyzna - dyrektor, panie - nauczycielki, podczas gdy nauczycielki stanowią ponad 80 proc. członków tego zawodu, a 70 proc. dyrektorów szkół to mężczyźni* - przekonywała Starczewska.
Artur Chludziński z Departamentu ds. Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej powiedział, że edukacja na temat dyskryminacji kobiet powinna w pierwszej kolejności dotyczyć wyższych urzędników, decydentów i polityków, których należałoby nauczyć podstaw społeczeństwa obywatelskiego, bo często o tym zapominają .