Amerykański dziennik „New York Times” nazywa w środę zmarłego Ryszarda Kapuścińskiego pisarzem skrzących alegorii, którego prace były często zabarwione magicznym realizmem.
„Dnie spędzał zbierając informacje do lapidarnych depesz wysyłanych do PAP-u (...) Wieczorami pracował nad dłuższymi, opisowymi formami z nutą fantasmagorii, wykraczającymi daleko poza szczegóły codzienności, posługującymi się alegorią i metaforą jako środkiem przekazywania wydarzeń” – czytamy w „NYT”.
„Chodzi o scenerię, w jakich osadzone jest wydarzenie. O klimat, o atmosferę ulicy, o odczucia ludzi, o plotki miasta, o zapach, o tysiące, tysiące drobiazgów stanowiących część wydarzenia, o którym czyta się w porannej gazecie w artykule objętości 600 słów” – cytuje „NYT” wypowiedź Ryszarda Kapuścińskiego z jednego z wywiadów.
Gazeta przypomina też, że gdy sława Ryszarda Kapuścińskiego zaczęła rosnąć, jego artykuły zaczęły się pojawiać w „New Yorkerze”, „New York Times Magazine” oraz w brytyjskim piśmie „Granta”.