W Sekretariacie Episkopatu Polski odbyła się prezentacja książki Józefa Ratzingera , papieża Benedykta XVI , Europa Benedykta w kryzysie kultur .
Ks.prof. Piotr Mazurkiewicz, wykładowca UKSW, poproszony o przybliżenie głównych wątków publikacji, powiedział: Książki nie trzeba się bać. Ona nie jest trudna. To są bardzo proste rozważania, ale wymagają uwagi i skupienia.
Ojciec Święty stwierdza, że Europa pooświeceniowa to Europa, która już nie jest Europą chrześcijańską. To jest bardzo mocne stwierdzenie. Europa była chrześcijańska. Obecna kultura nie tylko sprzeciwia się chrześcijaństwu, ale sprzeciwia się wszystkim religiom. Jeśli gdzieś pojawia się pojęcie wojny kultur, to wg kardynała Ratzingera mamy po jednej stronie wszystkie tradycje religijne, a po drugiej świat ateizmu. Stąd nie trzeba obawiać się, zdaniem kardynała Ratzingera , konfliktu miedzy chrześcijaństwem a islamem, ale między światem ateizmu a światem religii.
Problematyka Boga zostaje usunięta na margines życia publicznego, potraktowana jako coś bez znaczenia dla życia publicznego. Tu powraca pomysł „zakładu Pascala”. Jako propozycja równouprawnienia w opcji, to znaczy: zacznijmy organizować życie publiczne przy założeniu, że obie strony tego zakładu są równouprawnione. Praktycznie: w tekście przysięgi zapisana jest możliwość przysięgania na imię Boże. Polska preambuła konstytucji, która była propozycją dla UE, jest napisana w ramach „zakładu Pascala”: są ludzie, którzy mówią: „Bóg jest”, są ludzie, którzy mówią: „Boga nie ma”. Obie opcje mają prawo wyrażenia się w życiu publicznym.
Papież mówi, że spojrzenie na twarz drugiego człowieka rodzi w nas zobowiązanie do uszanowania jego godności. A jednocześnie okazuje się, że i my odnajdujemy swoją własną godność. Moja osoba również domaga się szacunku. Papież konkluduje, że człowieka nigdy nie wolno traktować jak rzecz.
Trzeci wątek to dyskusja z modnym postrzeganiem religii. Żyjemy w czasach, gdy słowo ‘autentyczny’ ma wielkie znaczenie. Przenosi się ono również na dziedzinę religii. Gdy ludzie odchodzą od Kościoła, to nie oznacza, że oni przestają być ludźmi religijnymi, ale często pojawia się u nich tęsknota, aby doświadczenie religijne było autentyczne. Człowiek chce przeżywać wiarę „z pierwszej ręki”, co jest jak najbardziej słuszne. Okazuje się jednak, że człowiek nie doświadcza wówczas wiary, ale emocji. Kardynał Ratzinger podkreśla, że jest doświadczenie religijne „z pierwszej ręki” – ludzi, którzy Boga widzieli. Dla innych wiara dostępna jest „z drugiej ręki”, to znaczy przez zakorzenienie w doświadczeniu tych osób, które Boga oglądały twarzą w twarz. Potrzeba pokory i zaufania doświadczeniu tych osób.
O. Leon Knabit, autor przedmowy, powiedział: Reguła św. Benedykta nie jest dobrze znana w Polsce. Papież daje znak, że za sprawą Benedykta Europa stała się „żyzna”. Benedykt jest nam stawiany za wzór, nie tylko religijny, ale także jako wzór naszego bycia w Europie – nie narzekania, biadolenia, nie tylko opozycji, ale zachowanie godnego miejsca w strukturach europejskich.
Benedykt żył w czasach przełomu – teraz czas też jest na zakręcie. Benedykt nakazywał: módl się, pracuj, szanuj każdego człowieka. Módl się i pracuj w radości i pokoju – nie bądź smutny. Z gębą jak cmentarz świata się nie ocali.
Ks. dr Józef Kloch, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski zaznaczył, że teksty papieskie nie są niczyje. Chroni je prawo. Dotyczy to także dzieł i pism kardynała Józefa Ratzingera przed wyborem na następcę Świętego Piotra. Piecza nad prawami autorskimi dokumentów papieskich powierzona jest Watykańskiej Księgarni Wydawniczej. Ochrona praw autorskich rozciąga się na cały świat i obowiązuje wieczyście.
Ks. Claudio Rosini, dyrektor Libreria Editrice Vaticana: Libreria Editrice Vaticana jest centrum, w którym toczy się wiele rozmów na temat ochrony praw do książek papieża.Specjalnym zdarzeniem było wydanie akt watykańskich na temat śmierci Jana Pawła II – publikacja ta spotkała się z dużym zainteresowaniem mediów z całego świata. W obecnej sytuacji wydawnictwo znajduje się w trudnym położeniu, ponieważ musi odpowiedzieć na prośby z całego świata o udostępnienie praw do pism Jana Pawła II i Benedykta XVI .
Książka Benedykta XVI miała włoską premierę 21 czerwca. Włoska prasa zapowiadając tę książkę nie mówiła o pierwszej książce papieża, ale o ostatniej książce kardynała. Mimo że dla włoskich mediów tematy teologiczne zwykle nie są zbyt interesujące, tym razem uwaga była wytężona, ponieważ szukano związków z wcześniejszym referendum na temat sztucznego zapłodnienia.
Wersja włoska miała już dwa dodruki. Podpisane są umowy na publikację z wydawcami z całego świata.
Ks. Tomasz Lubaś, dyrektor Edycji Świętego Pawła: Cieszymy się, że Edycja Świętego Pawła jest wydawcą książki kardynała Ratzingera . W 1997 roku wydaliśmy Moje życie Józefa Ratzingera . Jest to autobiografia kardynała, którą napisał specjalnie dla naszego wydawnictwa.
We wtorek odbędzie się w Watykanie konferencja prasowa poświęcona najnowszej książce Benedykta XVI Rewolucja Boża, która będzie zawierała przemówienia Ojca Świetego z Kolonii. Edycja Świętego Pawła będzie polskim wydawcą książki. Jeśli nic się nie zmieni, znajdzie się ona w księgarniach w okolicach 15 listopada.