Co łączy mężczyznę z reklam papierosów Marlboro, Hamleta i Świętego Mikołaja?
To, że będąc postaciami fikcyjnymi, wywarli realny i przemożny wpływ na ludzkość i świat – piszą autorzy leksykonu 101 najbardziej wpływowych osób, które nigdy nie istniały, wydanego w USA.
Autorzy ułożyli listę postaci znanych z mitów, literatury i reklam, jakie według nich najsilniej wpłynęły na ludzkie zachowania, a niekiedy nawet zmieniły bieg historii. Marlboro Man zajmuje na niej pierwsze miejsce – zdaniem autorów, przyczynił się do śmierci milionów palaczy, zmarłych na raka płuc.
Wielki Brat z powieści George'a Orwella Rok 1984 zajmuje w tym rankingu drugie miejsce, a król Artur, uważany niekiedy za postać historyczną, zamyka pierwszą trójkę.
Święty Mikołaj w ostatnim kwartale każdego roku przejmuje wpływ nad gospodarką, za co autorzy przyznali mu czwarte miejsce na liście.
Na dalszych miejscach uplasowali się m.in. Hamlet, Frankenstein, Romeo i Julia, a także lalka Barbie, która zdaniem autorów, narzuciła nam nieosiągalny standard urody.