Koncern wydawniczy Springer Science Business Media planuje wydawanie niemieckich publikacji w Indiach i rozszerzenie tam działalności wydawniczej w języku angielskim.
Firma ta już zatrudnia 1200 osób w Indiach przy składaniu i wydawaniu swoich publikacji. Planuje również przeniesienie do Madrasu, gdzie ma swoje biuro, działu finansowego i marketingu - powiedział dyrektor Derk Haank.
– Skoro najlepsze talenty znaleźć można w Indiach, to pojedziemy tam. Nie będziemy iść na kompromis w tym co najlepsze dla naszej firmy i dla naszych klientów. Rynek określi, jakiej narodowości będą nasi pracownicy. Nie jesteśmy tu po to, aby subsydiować niemiecką gospodarkę – oświadczył Haank.
W kilka godzin po tej wypowiedzi Haanka rzeczniczka firmy w Niemczech, Sabine Schaub, zaprzeczyła informacji o planowanych redukcjach pracowniczych. Powiedziała, że firma zlikwiduje jedynie 300 miejsc pracy na całym świecie w rezultacie działań koncentrujących i poprzednich fuzji.
Według Haanka dwie trzecie rocznych dochodów firmy, wynoszących miliard euro, pochodzi z anglojęzycznych publikacji, a reszta z około 100 magazynów niemieckojęzycznych.
Sukces, jakim okazało się przeniesienie do Indii przygotowania i druku publikacji anglojęzycznych, przekonał firmę, że warto spróbować przeniesienia tam również wydawnictw niemieckojęzycznych.
Haank poinformował, że do Madrasu wysłano niewielki zespół, który ma nauczyć tamtejszych pracowników niemieckiego. Dodał, że niemieckojęzyczne publikacje ruszą w Indiach do końca przyszłego roku.
Mająca siedzibę w Berlinie firma, znana wcześniej pod nazwą Bertelsmann Springer, zwiększy na świecie zatrudnienie z 5 do 5,5 tysiąca osób w ciągu dwóch lat, przy czym połowa nowych miejsc pracy powstanie w Indiach. Według Haanka miałoby to oznaczać zlikwidowanie ok. 1550 miejsc pracy w Niemczech i innych krajach.
Springer, który działa od 164 lat, prowadzi działalność wydawniczą w 18 krajach.
Indie są dla Springera również najszybciej rosnącym rynkiem publikacji niszowych, dającym rocznie 10 mln dolarów i rosnącym o 35 procent rocznie. Jak powiedział Haank, ogólne dochody firmy wykazują rocznie 5-procentowy przyrost.