Nie żyje Gene Youngblood, miał 78 lat
Gene Youngblood przepowiedział powstanie sztuki wideo, cyfrowej i komputerowej oraz wprowadził do kultury pojęcia kina rozszerzonego. Zmarł we wtorek 6 kwietnia. O jego śmierci poinformowała żona, Jane Youngblood.
We wtorek 6 kwietnia zmarł teoretyk mediów i historyk kina, Gene Youngblood. O śmierci poinformowała jego żona, która napisała na Facebooku, że mężczyzna zmarł we śnie na skutek komplikacji po przebytym rok wcześniej zawale. Urodzony w 1942 roku Youngblood jest ważną postacią dla rozwoju filmoznawstwa i historii sztuki, a jego kluczowym dziełem pozostaje "Expanded Cinema", która jako pierwsza uznała wideo za formę sztuki.
Gene Youngblood analizując kino strukturalne (w którym coraz większą rolę zaczęły odgrywać technologie cyfrowe, telewizja i cybernetyka) zaproponował wprowadzenie idei kina rozszerzonego. Jego wydana w roku 1970 książka "Expanded Cinema" stała się podstawą dla artystów i naukowców pracujących z ruchomym obrazem na całym świecie.
Oni odeszli w 2020 roku
"Kino rozszerzone w ogóle nie jest filmem: podobnie jak życie jest procesem stawania się, ciągłym, historycznym dążeniem człowieka do manifestowania świadomości poza jego umysłem, na jego oczach. Nie można już specjalizować się w jednej dyscyplinie i mieć nadzieję, że zgodnie z prawdą da się wyrazić jasny obraz swoich relacji w środowisku" - pisał Youngblood.
Gene Youngblood stworzył nowy kanon sztuki mediów opartej na czasie - taki, który połączył ludzi pracujących z filmem, wideo, a nawet holografią.
"Pomógł nam zrozumieć, że media wywołały nie tylko głęboką przemianę w sposobie, w jaki artyści tworzą sztukę, ale także głęboką przemianę kondycji ludzkiej, sposobu, w jaki nasze ciała doświadczają świata i naszych relacji społecznych" - mówi historyk sztuki Tina Rivers Ryan.
Wśród omówionych w "Expanded Cinema" prac znalazły się m.in.: "2001: Odyseja kosmiczna" (1968) Stanleya Kubricka - hollywoodzki film fabularny wykorzystujący techniki eksperymentalne; "Fuses" Carolee Schneemann (1967) - film składający się częściowo z gęsto zmontowanych ujęć artystki uprawiającej seks ze swoim kochankiem; filmy Jordana Belsona, zawierające abstrakcje przypominające obrazy z kosmosu; ruchome obrazy holograficzne oraz wykonane z telewizorów rzeźby Nam June Paika.