Zorganizowanie wakacyjnych warsztatów teatralnych dla dzieci z całego kraju oraz prace nad nowoczesnym ogólnopolskim systemem komputerowego zarządzania zbiorami bibliotek - to niektóre z planów resortu kultury na 2009 r.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski przedstawił je w środę sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu.
Przedstawił pięć programów realizowanych przez instytucje działające pod nadzorem ministra kultury: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego (IT), Instytut Książki (IK), Narodowe Centrum Kultury (NCK) i Polski Instytut Sztuki Filmowej (PISF).
Instytut Teatralny (IT) ma realizować w tym roku projekt „Artystyczne wakacje”, adresowany do dzieci i nastolatków spędzających lato w domu. W okresie wakacji w 12 polskich miejscowościach organizowane będą teatralne półkolonie, a w ich ramach warsztaty - poinformował na środowym posiedzeniu dyrektor IT Maciej Nowak.
Projekt „Artystyczne wakacje” miał już swoją pilotażową edycję w 2008 r. - przypomniał Nowak. Wówczas teatralne półkolonie zorganizowano w czterech placówkach: Teatrze Muzycznym w Gdyni, Teatrze Jeleniogórskim, Białostockim Teatrze Lalek i Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie.
W każdym przypadku młodzież przygotowywała spektakl, pracując w kilku grupach twórczych - np. w grupach aktorskich, scenograficznych, technicznych. Poznawała w ten sposób cały proces powstawania spektaklu - od kwestii artystycznych, po techniczne i związane z promocją - poinformował Nowak.
Teatry biorące udział w tegorocznej edycji „Artystycznych wakacji” będą wyłonione w konkursie, który zostanie ogłoszony wiosną.
IT będzie ponadto realizował pilotażowy program „Teatr Polska”, którego celem jest ułatwianie publiczności z małych miast dostępu do oferty teatralnej. Nowak zwrócił uwagę, że bardzo wielu Polaków mieszkających na wsiach i w małych miasteczkach nie ma dostępu do teatrów. Organizatorzy projektu „Teatr Polska” uznali, że rozwiązaniem mogą być gościnne spektakle teatrów z dużych miast, organizowane w małych miejscowościach.
*W ramach projektu „Teatr Polska” sfinansowane zostaną koszty objazdów po Polsce 16 teatrów - poinformował dyrektor IT. Teatry lub grupy teatralne zainteresowanie udziałem w projekcie mają składać wnioski we współpracy z samorządami miejscowości, w których odbędą się spektakle gościnne. * - Zależało nam, by wykorzystać potencjał instytucji teatralnych wtedy, kiedy jest sezon martwy - tłumaczył minister Zdrojewski.
Instytut Książki, którego dyrektorem jest Grzegorz Gauden, realizuje natomiast projekt „Biblioteka +”. Jego cel to unowocześnianie bibliotek gminnych. Adresatem projektu są biblioteki z gmin wiejskich i wiejsko-miejskich. Realizacja projektu potrwać ma 4-5 lat.
- 50 proc. polskich bibliotek gminnych mieści się w pomieszczeniach tylko prowizorycznie przystosowanych do swych funkcji - powiedział Gauden na środowym posiedzeniu.
W ramach projektu „Biblioteka +” w 2009 r. prowadzone będą prace nad stworzeniem ogólnopolskiego systemu komputerowego Mak+, umożliwiającego zarządzanie zbiorami bibliotecznymi (system ma być udostępniany bibliotekom od 2010 r.) i prowadzące do zapewnienia bibliotekom dostępu do szerokopasmowego internetu.
Narodowe Centrum Kultury będzie realizować program „Dom kultury+”. Celem jest, by w każdej gminie powstało co najmniej jedno dobrze funkcjonujące centrum kulturalne - tłumaczyła Katarzyna Mazurkiewicz z NCK. Projekty składane przez zainteresowanych udziałem w programie mają zawierać m.in. informacje dotyczące infrastruktury - plany modernizacji i wyposażenia budynku, w którym powstać ma centrum.
Polski Instytut Sztuki Filmowej będzie realizował w 2009 r. projekt „Filmoteka szkolna”. Do 14 tys. szkół ponadpodstawowych trafią zestawy 26 filmowych lekcji na płytach DVD. W każdym zestawie znajdzie się 55 polskich filmów - wśród nich dzieła Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka - opatrzonych fachowym komentarzem krytyka filmowego.
Projekt może być realizowany w systemie lekcyjnym i pozalekcyjnym - zajęcia na temat filmu mogą być prowadzone przez nauczycieli np. w ramach szkolnych kół zainteresowań czy szkolnych DKF-ów. Mogą go realizować nauczyciele różnych przedmiotów, np. języka polskiego, historii czy wychowania obywatelskiego - wyjaśnił Maciej Karpiński z PISF.