Mądre dzieci z czytających szkół
Współczesne dzieci i nastolatki dorastają w ubogim językowo środowisku. Rodzice coraz mniej z nimi rozmawiają i mało im czytają. Kontakt z żywym słowem wyparła telewizja, której narzędziem nie jest język, lecz obraz.
W efekcie dzieci coraz gorzej znają język, w szkole nie rozumieją prostych tekstów i poleceń. Coraz mniej także same czytają, ponieważ czytanie niezrozumiałych słów i zdań jest trudne i nudne, znacznie mniej atrakcyjne od telewizji.
Dorośli nie stanowią dobrego wzorca - sami mało czytają. Sytuacja taka grozi naszemu społeczeństwu pogorszeniem jakości życia i marginalizacją na arenie międzynarodowej. Jeśli nie przeciwstawimy się temu trendowi, będziemy przegrywać z mądrzejszymi - z tymi, którzy czytają.
Dlatego właśnie Fundacja "ABCXXI - Program Zdrowia Emocjonalnego", inicjator kampanii "Cała Polska czyta dzieciom" gorąco zaprasza do udziału w nowym programie pt.: "Czytające szkoły".
Fundacja zachęca szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, zwłaszcza gimnazja i szkoły zawodowe, aby włączyły codzienne czytanie uczniom do swych programów nauczania.
Fundacja ABCXXI opracowała dwa warianty "szkolnego" czytania:
- Wariant prostszy to codzienne czytanie uczniom przez nauczyciela przez 15-20 minut w trakcie zajęć lekcyjnych, najlepiej o stałej porze.
Jednak co bardzo ważne - głośne czytanie przed pierwszą lekcją (pomiędzy 7.30 a 8.00) lub w trakcie przerw może wzbudzić niechęć uczniów do czytania (zmusza ich do wczesnego wstawania lub odbiera czas przeznaczony na rekreację). Przekreśliłoby to główne założenie Programu, że głośne czytanie ma się dzieciom kojarzyć z przyjemnością i budować miłość do książek.
- Wariant mieszany - rozpoczynanie dnia lekcyjnego od 10 minut głośnego czytania przez nauczyciela. Ostatnie 10 minut lekcji przeznaczone jest na ciche czytanie - każdy uczeń, nauczyciel oraz pracownik administracji czyta w tym czasie przyniesioną przez siebie książkę.
ul. Pachnąca 23/ 2
02-790 Warszawa
e-mail: abc.emocje@interia.pl