Książki sierpnia
Książki sierpnia
Książki sierpnia
Popularny aktor Alan Alda, znany z wielu filmów, ale przede wszystkim seriali telewizyjnych (najwięcej sławy przysporzyła mu rola doktora Pierce'a, zwanego Hawkeyem w komediowym serialu M.A.S.H., który przez kilkanaście lat nie schodził z ekranów telewizorów) w pełnej uroku autobiografii snuje opowieść o stopniowym przywracaniu rzeczywistości należnego jej miejsca w życiu dojrzewającego chłopca a potem młodzieńca, czego rezultatem była konieczność przewartościowania wszystkiego, co było cudem jego dzieciństwa.
Książka ta jest opowieścią pełną humoru, dystansu do własnej osoby i zabawnych obserwacji, których przedmiotem jest teatr i aktorstwo i cała magia, jaka się z nimi wiąże. Jest w tej książce sporo obserwacji, przedniego dowcipu, trochę teatralnej i filmowej kuchni. Nie ma tu zbyt wielu anegdot o sławnych i bogatych, bo sam Alda nie czuje się częścią ich świata. Ciekawość życia, zapał do nauki, miłość do literatury i ogromne poczucie humoru pchają go w zupełnie innym kierunku, który powinien spodobać się czytelnikom. Podobnie jak to, co Alda pisze o swojej rodzinie, ciepłem i czułością obdarzając ciągle tę samą żonę, trzy córki i siedmioro wnuków.
Książki sierpnia
Album to kolekcja stu trzydziestu letnich pocztówek z lat 70. i 80. Przedstawiają wakacyjną i słoneczną Polskę tamtych czasów. Zabawne, zaskakujące miejsca, nastroje, budzące na przemian śmiech i łezkę w oku składają się na specyficzny, ciekawy nastrój tego dokumentu.
Książki sierpnia
Pasjonująca synteza dziejów wielkiego narodu europejskiego - łączy naukowy rygor z popularyzatorską ambicją, pragnieniem dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców zainteresowanych przeszłością krainy rozciągającej się za Pirenejami. Autorzy zgłębiają historię kraju, który wydał geniuszy światowej kultury, włączył w obręb chrześcijańskiej cywilizacji wielkie przestrzenie Nowego Świata, zrodził uniwersalne archetypy konkwistadorów i mistyków, Wielkich Inkwizytorów i Książąt Niezłomnych, mit Don Kichota, Rycerza Smętnego Oblicza, oraz Don Juana, uwodziciela z Sewilli. Nowoczesne kompendium, opracowane przez trójkę wybitnych uczonych, obejmuje dzieje Hiszpanii od czasów rzymskich i średniowiecznych, przez renesans, oświecenie i rewolucję liberalną XIX wieku, aż do dyktatury generała Franco.
Książki sierpnia
Miała to być pierwsza powieść Gabriela Garcii Marqueza. Dzięki swym dziadkom znał od dziecka historię Macondo i dzieje rodziny Buendia, prześladowanej fatum kazirodztwa.
Świat, w którym rzeczy nadzwyczajne miały wymiar szarej codzienności, zwyczajność zaś przyjmowana była jak zjawisko nadprzyrodzone, świat bez czasu, gdzie wiele rzeczy nie miało jeszcze nazw, był też jego światem.
Potrzebował aż dwudziestu lat, by wreszcie spisać te rodzinne opowieści z całym dobrodziejstwem i przekleństwem odniesień biblijnych, literackich, politycznych; uświadomił nam, że plemiona skazane na sto lat samotności nie mają już drugiej szansy na ziemi.
Książki sierpnia
Dramat ukazujący konflikt między konwencjonalną mieszczańską moralnością a prawem kobiety dostanowienia o samej sobie. W centrum uwagi znajduje się kwestia dojrzewania bohaterki do roli samodzielnej jednostki, która może decydować o swoimlosie. To także opowieść o burzeniu iluzji, przysłaniających prawdziwe problemy. Dramat od początku cieszył się powodzeniem, ale też budził duże kontrowersje.
Książki sierpnia
Opierając się na opisie zjawiska podwójnej teraźniejszości, Jerzy Limon próbuje na nowo zdefiniować teatr, a jednocześnie przeciwstawić go innym systemom artystycznym i nieartystycznym. A ponieważ to aktor jest odpowiedzialny za tworzenie teatralnego świata, on też - obok przeżycia związanego z odbiorem sztuki scenicznej - znajdzie się w centrum rozważań. Dodatkową trakcją książki jest z pewnością rozdział poświęcony prowokacji, erotyce i pornografii w kontekście działań takich jak samookaleczanie się, publiczna kopulacja czy ekshibicjonizm – które roszczą sobie pretensje do bycia teatrem…
Książki sierpnia
Opowieść przygodowo-podróżnicza. Trzyma w napięciu jak kryminał, a jednocześnie rozśmiesza do łez. I zapewniam Was, w trakcie lektury będziecie się śmiać na głos! A przy okazji jest to historia prawdziwa. Nie trzeba lubić Autora, żeby polubić tę książkę, bo czy się komu Cejrowski podoba, czy nie, trzeba przyznać, że opowiada bardzo ciekawie. Fantastyczne dialogi! Doskonałe zdjęcia!
Książki sierpnia
Praca powstała powodowana pytaniami o granice zrozumiałości życia i dzieła człowieka. Cała faktyczność, także faktyczne jestestwo duchowe, zawiera taki moment niezrozumiałości.
Książki sierpnia
To nie tylko opowieść o życiu Luisa Bunuela. To także rozległe spojrzenie na historię kina, bogato ilustrowane anegdotami związanymi z filmem, nie brak tu również odniesień do realiów historycznych. Wspomnienia odsłaniają kulisy powstania najważniejszych dzieł reżysera, ale i z humorem opowiadają o jego drodze życiowej, od dzieciństwa w Hiszpanii, poprzez pobyt we Francji i epizod w Hollywood, po emigrację w Meksyku.
Książki sierpnia
Autor analizuje filmy europejskich twórców o Stanach Zjednoczonych i reakcję na nie amerykańskiej krytyki, starając się dociec, dlaczego na ogół nie podoba nam się to, jak opisują nas inni. Stawia też tezę, że filmy te są wyrazem określania europejskiej tożsamości wobec dominującej pozycji USA w świecie. W książce wiele miejsca poświęca się twórczości takich reżyserów, jak Wim Wenders czy Percy Adlon, jak również zjawisku spaghetti westernu i pojedynczym ważnym filmom, między innymi Stroszkowi Wernera Herzoga, Zabriskie Point Michelangela Antonioniego, Arizona Dream Emira Kusturicy. Ważnym elementem książki jest obszerna filmografia krytyczna, zawierająca czołówki filmów, ich streszczenia i minirecenzje.
Książki sierpnia
Książka Nykvista to opowieść o twórczej namiętności i pasji, dzięki której praca z kamerą przekracza ramy zwykłego profesjonalizmu. Autor jest inspirującym przewodnikiem po świecie filmu: odsłania kulisy poszczególnych realizacji, opowiada o swych oryginalnych poszukiwaniach, przytacza anegdoty.
Książki sierpnia
W ciągu ostatnich piętnastu lat na polskiej scenie zmieniło się wiele, prawie wszystko. Prymat dawnych mistrzów został naruszony przez pokolenie twórców 30- i 40-letnich, wprowadzanych do zawodu pod czujnym okiem ich mistrza Krystiana Lupy. Zmienił się styl mówienia w teatrze – tu znów wpływ Lupy był nie do przecenienia. Przeniosło się centrum życia teatralnego. Ale to w zasadzie drobiazgi. Za nimi należy dostrzec coś ważniejszego. Trzeba w końcu zapytać: jak przeobraził się polski teatr po upadku komunizmu? Jaki jest głęboki sens tego przeobrażenia? Strategie publiczne, strategie prywatne to pierwsza syntetyczna próba odpowiedzi na tak postawione pytanie.
Tom (ukazujący się równocześnie w języku niemieckim nakładem pisma Theater der Zeit) gromadzi kilkanaście tekstów napisanych specjalnie na tę okazję przez najwybitniejszych polskich krytyków. Książkę zredagował Tomasz Plata, wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej.
Książki sierpnia
Maria Janion, inspirowana krytyką feministyczną, układa własną historię kobiet. Pośród jej bohaterek znajdują się kobiety rzeczywiście istniejące oraz kobiety-symbole, obecne w tekstach kultury i zbiorowej wyobraźni, m.in. Maria Komornicka, Lenora, Marianna, Grażyna, Elisabeth Badinter, Izabela Filipiak czy Nicole Müller. W każdym przypadku są to postaci wyraziste, stanowiące istotne punkty odniesienia. Analizując twórczość nie tylko pisarek, ale i pisarzy (Bürger, Mickiewicz, Kraszewski, Grass), Janion wydobywa i próbuje opisać obecną tam pod rozmaitymi postaciami, tłumioną przez kulturę inność.
Książki sierpnia
James Bond, Dracula, inżynier Mamoń, Batman, Scarlett O’Hara, Lassie, Jurek Kiler, King Kong – w tej książce każdy odnajdzie swojego ulubionego bohatera filmowego. Znana filmoznawczyni z wdziękiem, lekkością i dowcipem kreśli sylwetki pięćdziesięciu jeden charyzmatycznych postaci filmowych. Pod lupą znaleźli się ci, którzy z kinowego ekranu władają wyobraźnią kolejnych pokoleń widzów. Autorka nie tylko pokazuje, jak ucieleśniają nasze tęsknoty czy marzenia i budzą nadzieję, ale również wskazuje na rodowód tych postaci, nie szczędząc informacji o filmach, takich jak „Casablanca”, „Rocky Horror Picture Show” i „Obywatel Kane”. Odkrywa zupełnie nieoczekiwane konteksty i nie stroni od zaskakujących anegdot. Kanon nie tylko dla filmoznawców, ale też dla wszystkich, których interesuje kultura masowa.