W ciągu najbliższych trzech lat opracowany zostanie podręcznik do nauki języka polskiego w niemieckich szkołach gimnazjalnych.
Będzie on przeznaczony dla uczniów nie mających polskich korzeni, zwłaszcza w tych landach, które graniczą z Polską, czyli w Saksonii, Brandenburgii, Meklemburgii-Pomorzu Przednim oraz w Berlinie. Dotychczas języka polskiego, jako trzeciego języka obcego, uczyły się jedynie dzieci z polskich rodzin.
Pomysł narodził się w Deutsches Polen-Institut w Darmstadt i Gimnazjum im. Gabriele von Bülow w Berlinie. Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej zainteresowanie Polską systematycznie wzrasta. W graniczących z Polską krajach związkowych rośnie zapotrzebowanie na pracowników posługujących się językiem polskim. Także instytucje kulturalne wykazują zainteresowanie kontaktami ze środowiskami twórczymi z Polski. Podręcznik tego rodzaju okazuje się wiec bardzo pomocny przy niwelowaniu bariery językowej.
Dwutomowy podręcznik pod względem dydaktycznym i estetycznym dorównywać ma najnowszym podręcznikom do nauki języka angielskiego czy francuskiego.
Koordynacją prac nad podręcznikiem i ich finansowaniem zajmie się Niemieckie Forum Kultury Europy Wschodniej w Poczdamie (Deutsches Kulturforum Östliches Europa).