Z początkiem marca ruszyła druga edycja konkursu Książka Audio Roku. Spośród zgłoszonych przez wydawców tytułów jury wybierze najlepsze audiobooki w takich kategoriach jak „dla dzieci i młodzieży”, „literatura faktu i reportaże”, „literatura piękna”, „kryminał i sensacja”, „poradniki” oraz „oprawa graficzna”. Ogłoszenie wyników nastąpi w maju.
Organizatorem konkursu jest jeden z największych sklepów internetowych z audiobookami www.Nexto.pl, we współpracy z Biblioteką Analiz, firmą badającą rynek wydawniczy. Partnerem Głównym przedsięwzięcia jest firma Aleksandria, prowadząca sklep internetowy pod adresem www.Audiobook.pl.
Celem konkursu jest przede wszystkim promocja wciąż nowej na polskim rynku formy obcowania z literaturą, jaką jest książka do słuchania.
– Zależy nam, aby każdy przynajmniej raz spróbował wsłuchać się w audiobooka. Zależy tym bardziej, że lubię słuchać książek nie tylko ze względów zawodowych, ale także osobistych. Słucham ich w samochodzie i w domu, po całym dniu spędzonym przed ekranem komputera. Wiem, że jak ktoś zacznie, trudno mu jest przestać. Ważne jednak, aby wykonał ten pierwszy krok, wybierając na początek najlepsze tytuły – mówi Bartłomiej Roszkowski, prezes NetPress Digital, spółki prowadzącej serwis www.Nexto.pl, będący największym w Polsce sklepem z książkami audio oraz e-bookami i prasą w wersji elektronicznej.
- Zależy nam na tym, by dostrzegać i rekomendować czytelnikom najlepsze dzieła z tej kategorii – zarówno pod względem literackim, jak i interpretacji lektora – dodaje Łukasz Gołębiewski, prezes Biblioteki Analiz.
W tym roku formuła konkursu uzupełniona została o głosowanie publiczności.Głosować będzie można na stronie internetowej konkursu.
Rynek audiobooków rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Według badań Biblioteki Analiz, wartość rynku audiobooków w Polsce (w cenach wydawców) wzrosła w latach 2006-2009 z 2,7 mln zł do blisko 20 mln zł. Jeszcze kilka lat temu oferta tytułów na rynku liczyła zaledwie 100 tytułów. Obecna oferta tytułów to ponad 1200 pozycji. Książki audio odpowiadają na potrzeby nowoczesnego, zabieganego „czytelnika”, który często nie ma czasu na czytanie, a chciałby mieć stały kontakt z najlepszą literaturą. Dziś oferta obejmuje m.in. bajki i klasykę literatury, ale też literaturę faktu, współczesną beletrystykę, literaturę religijną, a nawet przewodniki turystyczne. Na rynek wydań audio weszli zarówno tradycyjni wydawcy (m.in.: Bellona, Muza, W.A.B., Media Rodzina, Wilga, Studio Emka, Albatros, Sonia Draga, Świat Książki), jak i zupełnie nowe firmy, które wyspecjalizowały się w ofercie audio (Biblioteka Akustyczna, Propaganda, Pramatek Audio, Qes Agency, Auditus, Aleksandria, MTJ, StoryBox.pl i wielu innych). Wbrew
wcześniejszym oczekiwaniom książka audio nie pojawiła się na stacjach benzynowych, ale znalazła sobie wreszcie miejsce w księgarniach, a przede wszystkim w Internecie. Powstała masa nowych sklepów, jak choćby Audiobook.pl, Audioteka.pl czy DoSluchania.pl.