Klocki LEGO interpretują pisma filozoficzne

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Nowatorską metodę nauki historii filozofii będzie w warszawskich szkołach wdrażał wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (UMK) w Toruniu, Jarosław Spychała.

Metoda ta polega na wykorzystaniu przez uczniów klocków lego do interpretacji tekstów filozoficznych.

Jak wyjaśnił Jarosław Spychała, na pomysł nietypowych zajęć z filozofii wpadł podczas swojej pracy na UMK. Chodziło mu o to, aby sprowokować młodzież do samodzielnej interpretacji czytanego tekstu. Poprosił studentów, aby treść przeczytanego fragmentu przedstawili w formie rysunków. Rysunki te były następnie poddawane analizie, co w praktyce oznaczało właśnie interpretację tekstu.

Według Spychały, trudności z wyegzekwowaniem od uczniów lub studentów samodzielnej interpretacji tekstu wynikają z konserwatywnego sposobu nauczania od początkowych klas szkoły, czyli szukania jedynej słusznej interpretacji, którą zazwyczaj prezentuje nauczyciel.

– Nawet jeśli uczniowie są zachęcani do prezentowania własnych sądów i ich uargumentowania, to milczącym założeniem jest, że młody człowiek nie jest zdolny do naprawdę samodzielnego myślenia i że nie ma prawa do wygłaszania własnych opinii. W konsekwencji utrwala się w uczniach, a później pokutuje w studentach, mechanizm czytania i interpretowania tekstów polegający na zmierzaniu do z góry określonych wniosków, które, jak sądzą studenci, zgodne są z oczekiwaniami wykładowcy. Mówią i piszą to, co uważają, że należy, a nie to, co czują „w środku”, aż wreszcie ich „środek” umiera – podkreślił filozof.

Następnie Spychała, udoskonalając swoją metodę nauczania zastąpił rysunki budowlami z klocków. Jak wyjaśnił, zrobił to aby ułatwić zadanie studentom, którzy mniej sprawnie rysują.

– Niektórzy z nich wstydzili się pokazywać swoje rysunki, bali się narazić na żarty ze strony kolegów. Konstrukcje z klocków mają zawsze z grubsza tę samą formę, niezależnie od indywidualnych predyspozycji. Nie widać na nich braku wprawy, czy innych niedoskonałości – powiedział filozof.

Z zajęć ze studentami zrodził się pomysł zastosowania klockowej metody nauczania w szkołach na niższym poziomie. Spychała rozpoczął współpracę ze Stowarzyszeniem Edukacji Filozoficznej Phronesis. Tam powstał projekt Lego-Logos, w ramach którego w warszawskich szkoła zostanie zrealizowany eksperyment pedagogiczny, polegający na przeprowadzeniu serii lekcji filozofii z użyciem klocków.

– Poszukujemy kolejnych szkół, które chciałyby uczestniczyć w projekcie. Zapraszamy nie tylko placówki z Warszawy, ale także z innych miejsc. Docelowo projekt ma być realizowany w całej Polsce – powiedział filozof.

Eksperyment będzie badany przez naukowców, którzy na jego podstawie opracują stały program zajęć z historii filozofii dla szkół, wykorzystujący zabawę klockami.

– Pomysł wykorzystania zabawy w procesie dydaktycznym znany jest już od dawna i praktykowany w wielu szkołach. Moim jednak zdaniem szkolne zabawy nie są dość zabawne, gdyż w rzeczywistości są to zabawy pozorne - żadne dziecko nie bawi się w domu w taki sposób, jak w szkole – zaznaczył Spychała.

Według niego, klocki lego to idealne rozwiązanie. Zabawa nimi jest popularna wśród dzieci w różnym wieku. Interesują się tym zarówno chłopcy, jak i dziewczynki. A ich uniwersalność pozwala zbudować dowolną konstrukcję, dając dziecku możliwość pełnego wyrażenia swojej interpretacji tekstu.

Lekcja z użyciem klocków składa się z kilku etapów. Najpierw odczytywany jest na głos omawiany tekst, w razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia trudniejsze słowa lub sformułowania. Następnie uczniowie mają za zadanie przedstawić treść wysłuchanego fragmentu w formie budowli z klocków. Kiedy wszyscy skończą zadanie, konstrukcje są kolejno omawiane przez wszystkich uczestników lekcji, a autorzy poszczególnych prac mówią, jakie były ich przemyślenia kiedy tworzyli swoje konstrukcje.

– Po przeanalizowaniu wszystkich budowli, uczniowie zwięźle przypominają swoje interpretacje. W odróżnieniu od klasycznych zajęć, celem tego podsumowania nie jest wskazanie właściwego sposobu rozumienia tekstu. Chodzi przede wszystkim o wytworzenie uczucia ciekawości i niedosytu, które sprowokują uczniów do samodzielnego zastanowienia się nad problemem już poza szkołą – wyjaśnił Spychała.

Wśród celów programu Lego-Logos jego twórca wymienia: wzbudzenie ciekawości poznawczej w uczniach i sprowokowanie ich do własnych poszukiwań, wykształcenie umiejętności uczestniczenia w dyskusji i prowadzenia polemiki, zdobycie wiedzy i umiejętności potrzebnych w procesie twórczego myślenia i działania, a tym samym rozwijanie zdolności twórczych, pogłębienie umiejętności czytania ze zrozumieniem i wzmocnienie postaw tolerancji i otwartości intelektualnej.

Uroczyste otwarcie Projektu Edukacji Filozoficznej Lego-Logos odbędzie się podczas V Międzynarodowego Salonu Edukacyjnego PERSPEKTYWY 2006, organizowanego w dniach 2-4 marca w Warszawie. Tam także będzie można przez cały czas trwania targów brać udział w pokazowych lekcjach historii filozofii z użyciem klocków.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]