Alarm dla szkół i rodziców: język polski jest dla uczniów tak samo obcy jak angielski.
Ujawnione właśnie wyniki badań dziesięciu tys. uczniów z woj. śląskiego są porażające - tylko 30 proc. uczniów rozumie więcej niż dwie trzecie tekstu. 30 proc. rozumie tylko połowę. Reszta - jeszcze mniej. Są też uczniowie, którzy mimo wielu lat spędzonych w szkolnej ławce, nie rozumieją praktycznie nic.
Specjaliści z Instytutu Metod Edukacji „Impuls” dotarli do uczniów szkół podstawowych, gimnazjów oraz liceów. Sprawdzali prędkość czytania, stopień rozumienia i zapamiętania tekstu w języku polskim oraz - w przypadku starszych dzieci - także angielskim i niemieckim.
Uczniowie mieli przeczytać krótkie opowiadania, m.in. o kotach, delfinach czy historii igrzysk olimpijskich. Słownictwo i tematykę tekstów dostosowano do wieku uczniów i umiejętności, które - według szkolnego programu - powinni mieć opanowane. Do każdego tekstu dołączono dziesięć prostych pytań - np. o imiona bohaterów tekstu albo o numer telefonu, który pojawił się w opowiadaniu.
Średnio uczniowie podstawówki czytają mniej niż 100 słów na minutę, gimnazjaliści 100-150 słów, licealiści – 200 słów.