Jean Baudrillard - twórczość
Jean Baudrillard - twórczość
Jean Baudrillard - twórczość
Moje polowania urządzam nie w konferencyjnych salach uniwersytetów, lecz na pustyniach, w górach, na freeways, safeways, w Los Angeles, ghost towns albo downtowns. Ich pustynie znam lepiej od nich, bo oni odwracają się plecami od własnej przestrzeni, jak kiedyś Grecy odwrócili się plecami do morza, i te pustynie dostarczają mi tylu wiadomości o konkretach życia społecznego w Ameryce, ilu nigdy nie zdobyłbym uczestnicząc w oficjalnym życiu społecznym czy intelektualnym.
Jean Baudrillard - twórczość
Czym 11 września różnił się od śmierci księżnej Diany, Mundialu czy wojny w Zatoce? W odróżnieniu od tych pseudowydarzeń, 11 września był pierwszym od bardzo dawna wydarzeniem symbolicznym na skalę globalną – wydarzeniem, którego sprawcy rzucili globalizacji prawdziwe wyzwanie. Co więcej, w wydarzeniu tym – uważa autor i to jest jego główna teza – wszyscy mieliśmy swój bezwiedny udział. Czy nie marzyliśmy skrycie o upadku globalnej potęgi symbolizowanej przez World Trade Center? Czy w ogóle można nie marzyć o upadku potęgi, która osiąga taki stopień hegemonii? Czy na walące się Twin Towers nie patrzyliśmy z przerażeniem, fascynacją i… dziwną ulgą, że nareszcie coś wydarzyło się naprawdę?
Jean Baudrillard - twórczość
Baudrillard – wychodząc od refleksji nad seksualnoścą we współczesnej kulturze i krytyki założeń feminizmu – krok po kroku odsłania uwodzenie jako prastarą, magiczną, ceremonialną formę relacji (metafizycznych, społecznych, erotycznych), będącą zaprzeczeniem seksu, sensu, produkcji i władzy – czyli fallicznych idoli, wokół których obraca się dzisiaj nasze wyprane z wdzięku, tajemniczości i prawdziwego ryzyka życie społeczne.
Jean Baudrillard - twórczość
Świat Zachodu ugrzązł w nadmiarze dóbr, wolności i informacji, a człowiek upadł w banalność sztucznej rzeczywistości, która zastąpiła metafizyczne, złowrogie piękno świata. Tę rzeczywistość Baudrillard nazywa w Pakcie jasności Rzeczywistością Integralną, a jej przybierającym na znaczeniu składnikiem jest wirtualność. Świat zgubił w niej swój cień, swoją dwuznaczność i nieprzejrzystość, utracił prawo do pragnień i niespełnienia. W Rzeczywistości Integralnej narasta jednak podskórny opór, niema odmowa uczestnictwa – niechęć wobec demokracji, wolności, odpowiedzialności i szczęścia.
Jean Baudrillard - twórczość
Nie należy wierzyć, że prawda pozostaje prawdą, kiedy podnosi się kryjącą ją zasłonę - a zatem nie istnieje naga prawda. Nie należy wierzyć, że rzeczywistość pozostaje rzeczywistością, kiedy wypędziło się z niej iluzję - a zatem rzeczywistość nie posiada obiektywnej realności.
Jean Baudrillard - twórczość
W swojej najnowszej książce Jean Baudrillard śledzi historię potajemnego spisku, zawiązującego się w zaciszu galerii, muzeów i kolejnych wystaw. Denuncjuje, oskarża i skazuje bez procesu współczesną sztukę, która przeżywszy własną śmierć, w zombicznej egzystencji przetrawia w nieskończoność swoje resztki. Czy uzurpując sobie prawo do wkroczenia w domenę sztuki, prezentując skądinąd znakomite fotografie własnego autorstwa w najszacowniejszych galeriach, przypieczętowuje jej kolejny kres? A może rzuca sztuce wyzwanie jako ostatni, któremu jej los nie jest obojętny?
Jean Baudrillard - twórczość
Konsumpcja stała się dla nas moralnością i na naszych oczach niszczy podstawy człowieczeństwa, to jest równowagę między mitem a logosem, którą utrzymywała myśl europejska od czasów greckich. Jak pisze autor: "Tak jak społeczeństwo średniowieczne znajdowało równowagę między konsumpcją a diabłem, tak nasze znajduje swoją między konsumpcją a jej oskarżeniem".
Jean Baudrillard - twórczość
Najbardziej znana książka głośnego francuskiego filozofa, wydana po raz pierwszy w 1981 roku i przetłumaczona na kilkanaście języków. Autor rozpoczyna w niej wywód od przywołania opowieści Borgesa, w której kartografowie Cesarstwa przygotowują mapę tak dokładną, że pokrywa szczelnie całe terytorium, a potem rozpada się wraz z Cesarstwem. Baudrillard uważa jednak, że sprawy zaszły znacznie dalej niż w tej opowieści - "rzeczywistość nie istnieje", nie ma już mapy i terytorium, znikła też sama różnica między tym, co rzeczywiste i tym, co wyobrażone: istnieją jedynie hiperrzeczywiste znaki podające się za rzeczywistość.
Jean Baudrillard - twórczość
Tym razem francuski filozof, autor teorii symulakrów, roztacza apokaliptyczną wizję krążącego nad światem widma kresu społeczeństwa. Następująca po tym epoka ma być epoką masy: obumarłej, zastygłej, niemej i głuchej, przemienionej w milczącą większość, która nigdy już nie da odpowiedzi na stawiane jej pytania, odbijając jedynie sygnały w komorze pogłosowej symulowanej rzeczywistości. Warto zmierzyć się z wizją zawartą w książce, by przekonać się, czy mamy jeszcze jakąś szansę na uczynienie naszego świata wspólnym.
Jean Baudrillard - twórczość
W tej książce, pisanej na gorąco w roku 1991, Baudrillard znów oferuje nam profetyczną wizję wydarzenia, które wstrząsnęło samą zasadą rzeczywistości. Jego hiperboliczna diagnoza dotyczy dokonującej się niezauważalnie – choć na naszych oczach – przemiany ontologicznej prowadzącej ku powszechnej wirtualizacji.