Popularyzacja polskiej kultury w kraju i na świecie poprzez m.in. wspieranie młodych twórców, kontynuację sezonów polskich za granicą i uruchomienie nowych projektów, takich jak Pacanów 2005 i portal poświęcony polskiej kulturze – to założenia działalności Instytutu im. Adama Mickiewicza (IAM).
W piątek dyrektor Instytutu Maciej Domański na pierwszej swojej konferencji prasowej przedstawił strategię promocji polskiej kultury, zaprezentował nowe logo Instytutu oraz skład Rady Programowej i Rady Patronów.
Konferencja odbyła się w nowej siedzibie Instytutu – remontowanym obecnie pałacyku przy ul. Mokotowskiej 25, kupionym przez Ministerstwo Kultury.
Instytut powstał w maju tego roku, w wyniku połączenia Narodowego Centrum Kultury oraz Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie. Decyzję w tej sprawie podjął szef resortu kultury Waldemar Dąbrowski. Tegoroczny budżet placówki to ok. 28,5 mln zł.
– Są cztery warunki, które powinna spełniać tego typu instytucja - powinna mieć wizję i program, kompetentny zespół i wykwalifikowanych szefów, budżet oraz siedzibę. Instytut im. Adama Mickiewicza spełnia wszystkie te warunki – powiedział Dąbrowski, jeden z gości piątkowego spotkania. Nad wejściem do pałacyku minister zawiesił symboliczną wiechę. Obecny był też wiceminister spraw zagranicznych Bogusław Zaleski.
Siedziba Instytutu ma zostać otwarta pod koniec sierpnia. Do końca września przeniosą się tam wszyscy pracownicy nowej placówki.
Domański podkreślił, że najważniejszym celem Instytutu jest stworzenie „solidnej więzi” pomiędzy polskimi i europejskimi instytucjami. Jak powiedział, wszystkie polskie stowarzyszenia, biblioteki, domy kultury czy uniwersytety powinny mieć swoich partnerów za granicą.
Według szefa Instytutu, w przyszłości instytucje te powinny sprawnie komunikować się ze sobą bez udziału urzędów centralnych - resortu spraw zagranicznych, kultury czy IAM.
– Ale na razie Instytut im. Adama Mickiewicza musi inspirować te kontakty – wyjaśnił.
Jednym z priorytetów nowej placówki jest stworzenie internetowej platformy informacyjnej, służącej upowszechnianiu kultury polskiej. W tym celu ma powstać ogólnodostępny, niekomercyjny portal, redagowany w języku polskim i angielskim, przygotowany i prowadzony przez Polską Agencję Prasową przy współpracy z IAM. List intencyjny w tej sprawie podpisali w piątek prezes PAP Waldemar Siwiński i dyrektor Instytutu.
– Od 86 lat PAP jest wszędzie tam, gdzie dzieją się wydarzenia ważne dla kraju. Stworzyliśmy i prowadzimy, we współpracy z Ministerstwem Nauki i Informatyzacji, portal Nauka w Polsce, popularyzujący osiągnięcia polskich naukowców. To wielka radość, że z podobną inicjatywą zwrócił się do Agencji Instytut im. Adama Mickiewicza. Swoim doświadczeniem, wiedzą i potencjałem będziemy mogli wesprzeć projekt promujący polską kulturę – powiedział prezes Siwiński.
Nowy szef Instytutu zapowiedział kontynuację niektórych dotychczasowych form prezentacji polskiej kultury, np. sezonów polskich w krajach europejskich. Mają one jednak trwać krócej - nie rok, jak do tej pory.
– To będą najwyższej jakości wydarzenia skoncentrowane w czasie, odbywające się w prestiżowych miejscach: najsłynniejszych salach wystawowych i koncertowych – powiedział Domański.
Szef Instytutu deklaruje też działania na rzecz zlikwidowania drastycznych różnic w ofercie kulturalnej różnych regionów kraju. Temu m.in. celowi ma służyć stworzenie Europejskiego Centrum Bajki im. Koziołka Matołka w Pacanowie, czy projekt "Zamość - miasto idealne".
Nowe logo Instytutu, autorstwa znanego plakacisty i grafika prof. Rosława Szaybo, to wielokolorowy skrót nazwy Instytutu (IAM). Według autora, nawiązuje do konstruktywizmu; można w nim dostrzec inspiracje zarówno pracami holenderskiego malarza Pieta Modriana czy koncepcji Bauhausu, ale widoczne są też elementy polskiej wycinanki ludowej.
– Nasze logo, przestrzenne i trójwymiarowe, wpisuje się w nowoczesny sposób myślenia o znaku jako „antylogo” – wyjaśnił dyrektor Instytutu.
Domański przedstawił skład Rady Patronów Instytutu; tworzą ją Magdalena Abakanowicz, Wojciech Kilar, Krzysztof Pomian, Andrzej Wajda, Adam Zagajewski, abp. Józef Życiński.
W Radzie Programowej są: Mirosław Chojecki, prof. Edward Haliżak, prof. Ryszard Legutko, Krzysztof Lisek, prof. Andrzej Mencwel, ks. Krzysztof Niedałtowski, ks. Henryk Paprocki, Sławomir Pietras, Maria Anna Potocka, prof. Andrzej Rottermund, Ferdynand Ruszczyc, prof. Maciej Świeszewski, Paweł Szkotak i Leon Tarasewicz.