Trwa ładowanie...

Hordy zombie, a wśród nich premier i para prezydencka. Śmieszny i przerażający jednocześnie obraz

Para prezydencka w strzępach tańczy pod wawelską kryptą, zmasakrowany premier zapewnia, że "tego wirusa nie trzeba się już bać". W kieleckim spektaklu dokonuje się wiwisekcja wielu polskich trupów z szafy z ostatnich lat.

Share
Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach - fot. Natalia KabanowTeatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach - fot. Natalia KabanowŹródło: Facebook
d183n6u
d183n6u

Najnowsza propozycja kieleckiego Teatru im. Żeromskiego to spektakl "Ale z naszymi umarłymi" w reżyserii Marcina Libera. To przedstawienie oparte na wydanej trzy lata temu powieści Jacka Dehnela pod tym samym tytułem, satyry na przywary dzisiejszego polskiego społeczeństwa. W rękach Libera i autora adaptacji, Michała Kmiecika, którzy nieco uaktualnili tekst, nabrał on ostrości i stał się jeszcze bardziej zabawny i kąśliwy.

Gniją, ale przecież są nasi

Zarys fabuły jest dość prosty i mocno nawiązuje do popkulturowego schematu, obecnego w wielu filmach klasy B – to apokalipsa zombie, która w tym przypadku nie odbywa się, jak w hollywoodzkich fabułach, na amerykańskiej prowincji, ale w samym środku współczesnej Polski. Z grobów wychodzą – zgodnie z tytułem, będącym zresztą aluzją do tytułu słynnej książki literaturoznawczyni Marii Janion - "nasi" umarli. Polska zaludnia się nagle "antenatami" z różnych epok, którzy z czasem zaczynają być coraz bardziej natarczywi i ekspansywni.

Apokalipsa zombie osiąga w spektaklu apogeum, kiedy twórcy zadają sobie głośno - ustami aktorów - pytanie o to, kto jeszcze wyjdzie z grobu. Najmocniejszą z odpowiedzi na to pytanie, jest obraz pary prezydenckiej, ofiar katastrofy smoleńskiej, która wyłania się z krypty na Wawelu i wraz z innymi żywymi trupami rusza pod "okno papieskie".

W przewrotny sposób spełnia się sen polityków z opcji narodowej: Polek i Polaków jest coraz więcej, w pewnym momencie zaczynają się wręcz nie mieścić w Polsce i coraz odważniej kolonizują inne kraje. Ale pojawiają się też problemy: od czysto praktycznych – w końcu przecież "nieumarli" gniją, rozpadają się i śmierdzą, do społecznych i politycznych – na jakich zasadach powinni uczestniczyć w życiu publicznym?

Ładnie umalować trupa

Tekst Dehnela, mimo tematycznego rozmachu, w gruncie rzeczy skupia się raczej na wątkach indywidualnych i osobistych – koniec końców okazuje się przede wszystkim głośnym protestem przeciw rodzimej homofobii: główny bohater to homoseksualny dziennikarz, żyjący ze swoim partnerem. Zastanawiają się, czy nie wyjechać z kraju. Choć zombie nie krążą dziś po Polsce, to realny problem wielu ludzi z polskiego środowiska LGBT.

d183n6u

U Libera akcent przesunięty jest zdecydowanie w stronę problemów społecznych i politycznych. Tym samym jego spektakl okazuje się krwawą i krwistą paradą polskich problemów: jest tu i homofobia, i ksenofobia i różne inne polskie fobie, jest ślepa fascynacja heroiczną wersją historii, jest zagłuszająca rozsądek tromtadracja – nie mogło być inaczej: wśród zombie na scenie musiał pojawić się także husarz z imponującymi skrzydłami, niemal dyżurny symbol polskiego zapatrzenia w chwałę dawnych wieków.

Są w tym spektaklu także problemy, które wykraczają poza polskie podwórko – to np. tabloidyzacja mediów, które kolorowo umalują nawet najszkaradniejszego trupa, jeśli tylko podniesie to klikalność. Główny bohater, który nieustannie dostaje z redakcji zamówienia na kolejne materiały o tym, co robią zombie, przekonuje się o tym co i rusz.

Bezradny rząd śmieszy, ale i przeraża

Spektakl Libera przyciąga już samym tematem i znakomitym poczuciem humoru. Ale jego największą siłą jest imponująca praca całego zespołu aktorskiego. Na scenie prawie bez przerwy jest niemal dwadzieścia osób, bardzo przekonująco ucharakteryzowanych na zombie, które współpracują ze sobą iście po mistrzowsku. Każdy kto pamięta charakterystyczny, nieco bezładny krok maszerujących hord zombie z filmów na ten temat, w tym przedstawieniu odnajdzie go sporo. W scenach zbiorowych kieleccy aktorzy i aktorki działają z imponującą synchronizacją – poruszają się jak jeden, zbiorowy organizm. Wspaniałą pracę wykonały tu autorki choreografii tego spektaklu, Katarzyna Kulmińska, Paulina Jaksim z grupy Hashimotowixa.

Ale nie brakuje tu także znakomitych scen indywidualnych, mocnych zwłaszcza za sprawą swojego komizmu. Najlepszym przykładem jest choćby kilka momentów, w których na pierwszy plan wysuwa się grany przez Andrzeja Platę premier, wyraźnie wzorowany na dzisiejszym polskim szefie rządu – jest w spektaklu nawet scena, w której aktor parodiuje słynne przedwyborcze przemówienie Morawieckiego o tym, że "tego wirusa nie trzeba się już bać".

d183n6u

Całkowita bezradność rządu w obliczu apokalipsy zombie to zresztą jeden z ważnych wątków spektaklu, śmieszny, choć zarazem nieco przerażający, zwłaszcza w kontekście nakładających się dziś na siebie w pozateatralnej rzeczywistości kryzysów: pandemicznego, ekonomicznego, uchodźczego i klimatycznego.

Transparenty, Nagrobki, drugie dno

Liber i autor scenografii kieleckiego spektaklu, Mirek Kaczmarek, zdecydowali się na dość ryzykowny pomysł inscenizacyjny – umieścili całą akcję na widowni. Groziło to mocnymi ograniczeniami wizualnej strony spektaklu. Ale okazało się, że tę potencjalną słabość można z powodzeniem przekuć w atut. Oparcia teatralnych siedzeń wyglądają przecież jak płyty nagrobne, więc widownia staje się cmentarzem, co w spektaklu o zombie wydaje się bardzo na miejscu. Obsada na dodatek świetnie sobie radzi z poruszaniem się pomiędzy rzędami.

Nie mogąc "poszaleć" z dużymi elementami scenografii, Kaczmarek skupił się więc na rekwizytach, sprytnie poukrywanych za siedzeniami. Aktorzy i aktorki wyciągają je w niespodziewanych momentach, mocno zaskakując publiczność a to gęstym szeregiem nagrobnych krzyży, a to potężną orkiestrą mocno zdezelowanych gitar, a to homofobicznymi, a zarazem przewrotnie pornograficznymi transparentami.

d183n6u

Ważnym elementem spektaklu są też piosenki zespołu Nagrobki. Gdański duet, który od lat śmieszy i straszy piosenkami o śmierci, umieraniu i leżeniu w grobie, wydaje się w tym spektaklu bardzo na miejscu. A jego nowe utwory, napisane specjalnie na potrzeby tego przedstawienia, znakomicie napędzają i komentują akcję. To kolejny element, który sprawia, że najnowsze dzieło Libera to bardzo udana współczesna komedia z podwójnym dnem. Śmieszy, straszy, a poza tym – mocno daje do myślenia.

Zobacz: Gorące premiery 2022. Na te produkcje czekamy

d183n6u
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze (0)

Dzieci widzą i słyszą. #StopMowieNienawiści.
d183n6u
d183n6u
d183n6u
d183n6u
d183n6u

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.