Edukacja poprzez kulturę wyzwala wolność myśli i działania
Edukacja kulturalna pobudza wyobraźnię, zdolność krytycznej refleksji, daje "moralną busolę", poczucie niezależności oraz wolność myśli i działania - mówiono na piątkowej konferencji "Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność" w Sejmie.
Edukacja kulturalna pobudza wyobraźnię, zdolność krytycznej refleksji, daje "moralną busolę", poczucie niezależności oraz wolność myśli i działania - mówiono na piątkowej konferencji "Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność" w Sejmie.
Konferencję zorganizował Polski Komitet ds. UNESCO we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęli marszałek Sejmu Grzegorz Schetyna, który konferencję otworzył oraz ministrowie kultury Bogdan Zdrojewski i edukacji Katarzyna Hall.
"Edukacja na jak najwyższym poziomie i od najmłodszych lat jest jednym z najważniejszych zadań nowopowstającej Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego, za którą odpowiada minister kultury. (...) Strategia to jeden z dziewięciu dokumentów rządowych, który będzie wyznaczał mapy działań do 2020 r." - mówiła podczas konferencji wiceminister kultury Monika Smoleń.
Smoleń zwróciła uwagę, że edukacja kulturalna jest priorytetem działań resortu kultury."Najważniejszym działaniem jakie zostało w tym obszarze zrealizowane to m.in. porozumienie ministra kultury z minister edukacji narodowej, dotyczące powrotu lekcji muzyki i plastyki do programu szkół podstawowych i gimnazjalnych" - przypomniała Smoleń.
Zwróciła również uwagę, że uruchomiono program rządowy "Kultura+", którego celem jest poprawa dostępu do kultury i uczestnictwa w niej.
"Chodzi szczególnie o ułatwienie dostępu do kultury mieszkańcom terenów, na których jest z tym największy problem, a więc w gminach miejsko-wiejskich i na terenach wiejskich. Kultura+ to wspieranie działań najmniejszych instytucji - domów kultury i bibliotek - po to, aby stały się one ważnymi lokalnymi centrami kultury, dostępu do wiedzy i ośrodkami życia społecznego" - zauważyła Smoleń.
Sekretarz generalny Polskiego Komitetu ds. UNESCO prof. Sławomir Ratajski przypomniał, że podczas Światowej Konferencji na temat Edukacji Artystycznej zorganizowanej pod hasłem "Rozwijanie możliwości kreatywnych w XXI wieku" w Lizbonie w 2006 roku opracowano "Mapę Drogową UNESCO dla edukacji artystycznej". Celem dokumentu było zbadanie roli edukacji artystycznej pod kątem pobudzania kreatywności.
"Jak dowodzą badania uzyskane przez UNESCO, na które powołuje się Mapa, zapoznanie osób uczących się z procesami artystycznymi - związanymi z ich własną kulturą - wykształca w człowieku potrzebę kreatywności, zmysł inicjatywy, pobudza wyobraźnię, inteligencję emocjonalną i zdolność krytycznej refleksji, daje moralną busolę, a także poczucie niezależności oraz wolność myśli i działania" - wyliczał Ratajski.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Mirosław Sielatycki przypomniał, że 3 lata temu ministrowie resortów kultury i edukacji narodowej popisali list intencyjny w sprawie rozwoju edukacji kulturalnej. W jego opinii dobrą okazją do promowania edukacji kulturalnej i samej kultury jest objęcie polskiego przewodnictwa w Radzie UE. "Takie elementy jak mobilność edukacyjna, kompetencje uczniów, modernizacja uniwersytetów, partnerstwo wschodnie - ich skuteczna realizacja bez wymiaru kulturowego nie jest możliwa" - mówił Sielatycki.
Podczas konferencji odczytano także list minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbary Kudryckiej. "Obecnie rozwój cywilizacyjny, oparty na przepływie informacji, nie jest możliwy bez aktywnego i świadomego uczestnictwa w kulturze, która kształtuje komunikatywność, umiejętność współpracy, otwartość i wyobraźnię, z co za tym idzie - kreatywność i innowacyjność" - napisała Kudrycka.