Dzieci poznają języki obce

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

W Europie tylko w Irlandii i Szkocji w ramach obowiązku szkolnego uczniowie nie muszą uczyć się języka obcego. W pozostałych krajach, oprócz Słowacji i Zjednoczonego Królestwa, nauka języka jest obowiązkowa już w szkole podstawowej – podaje sieć EURYDICE.

W krajach Europy Zachodniej wiek rozpoczynania obowiązkowej nauki języka obcego jest bardzo zróżnicowany: od 5-6 lat (Austria, Luksemburg, Malta i Norwegia) poprzez 8 lat (Francja i Niemcy) do 11 lat (Irlandia Północna i Walia). W Europie Środkowo-Wschodniej zróżnicowanie jest mniejsze – od 9 lat (Rumunia, Czechy i Łotwa) do 11 lat (Bułgaria).

W krajach, gdzie wiek rozpoczynania nauki języka obcego nie jest regulowany odpowiednimi przepisami i szkoły mają pewną autonomię w tym zakresie, dzieci zaczynają naukę bardzo wcześnie, np. w niektórych regionach Hiszpanii – w wieku 3 lat.

W Polsce obowiązkowa nauka języka obcego zaczyna się dopiero w IV klasie szkoły podstawowej. Wiele gmin – jako organów prowadzących szkoły – w zależności od możliwości kadrowych i finansowych, decyduje o wprowadzeniu nauki języka obcego wcześniej: w I, II lub III klasie.

Według EURYDICE, około połowy wszystkich uczniów szkół podstawowych w Europie uczy się przynajmniej jednego języka obcego.

W ramach edukacji obowiązkowej, w 20 krajach (głównie w krajach EFTA i Europy Środkowej) przynajmniej przez rok istnieje obowiązek nauki minimum dwóch języków obcych.

Najczęściej drugi język staje się przedmiotem obowiązkowym dopiero w szkole średniej drugiego stopnia (poziom polskiej szkoły ponadgimnazjalnej); takie kraje jak Luksemburg, gdzie 80 proc. uczniów szkół podstawowych uczy się dwóch języków, są wyjątkiem. Dla porównania – w Estonii, Finlandii, Szwecji czy Islandii takich uczniów jest 10 proc.

Na poziomie gimnazjum mniej niż połowa uczniów uczy się dwóch języków obcych (w Słowenii tylko 1,6 proc.). Najwyższy odsetek – około 70 proc. uczniów szkół na poziomie gimnazjum – występuje w Estonii, Grecji, na Litwie, w Luksemburgu, w Holandii, Finlandii, Szwecji i w Islandii. W szkołach średnich drugiego stopnia (poziom liceum) odsetek ten jest dużo wyższy.

W wielu krajach w szkołach średnich istnieje możliwość nauki drugiego i kolejnego języka obcego w ramach puli przedmiotów obowiązkowych do wyboru.

Najczęściej nauczanym językiem w szkołach podstawowych w Europie jest angielski (z wyjątkiem Belgii i Luksemburga).

Także na poziomie szkolnictwa średniego angielski zajmuje pierwszą pozycję we wszystkich krajach, z wyjątkiem Rumunii, Belgii i Luksemburga. Na drugim miejscu są: francuski (południe Europy i kraje niemieckojęzyczne) i niemiecki (Europa Północna, Środkowo-Wschodnia). Po angielskim najczęściej nauczanym językiem w krajach bałtyckich i Bułgarii jest rosyjski. We Francji na drugim miejscu występuje hiszpański, na Malcie – włoski, w Finlandii – szwedzki, a w Islandii – duński.

Angielski, francuski, niemiecki, hiszpański, i rosyjski stanowią w sumie 95 proc. wszystkich języków nauczanych w szkołach średnich w Europie.

Jednocześnie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej rośnie liczba uczniów uczących się języka angielskiego.

Dominującą pozycję angielskiego potwierdza fakt, że 60 proc. kursów doskonalenia zawodowego organizowanych dla nauczycieli w ramach unijnego programu Socrates/Comenius odbywa się w tym języku. Pozostałe najczęściej używane języki to francuski, niemiecki i hiszpański.

W polskich szkołach uczniowie najczęściej uczą się języka angielskiego (65,9 proc. ogółu uczniów) – wynika z raportu Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli na temat powszechności nauczania języków obcych w Polsce w roku szkolnym 2005-2006.

Na drugim miejscu znalazł się język niemiecki – uczy się go 33,6 proc. uczniów. Kolejne miejsca zajmują rosyjski (6,1 proc.), francuski (3,3 proc.), łacina (0,6 proc.), hiszpański (0,3 proc.), włoski (0,2 proc.).

Takie uszeregowanie języków obcych w szkołach w skali kraju utrzymuje się od drugiej połowy lat 90. Różnice występują jednak, jeśli chodzi o poszczególne województwa np. w woj. lubuskim więcej niż połowa uczniów uczy się języka niemieckiego.

EURYDICE to sieć wymiany informacji o systemach edukacji w Europie. Jest częścią największego wspólnotowego programu edukacyjnego Socrates.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Po "Harrym Potterze" zaczęła pisać kryminały. Nie chciała, żeby ktoś się dowiedział
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Wspomnienia sekretarki Hitlera. "Do końca będę czuła się współwinna"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Kożuchowska czyta arcydzieło. "Wymagało to ode mnie pokory"
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
Stała się hitem 40 lat po premierze. Wśród jej fanów jest Tom Hanks
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
PRL, Wojsko i Jarocin. Fani kryminałów będą zachwyceni
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Zmarł w samotności. Opisuje, co działo się przed śmiercią aktora
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Jeden z hitowych audioseriali powraca. Drugi sezon "Symbiozy" już dostępny w Audiotece
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Rozkochał, zabił i okradł trzy kobiety. Napisała o nim książkę
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Wydawnictwo oficjalnie przeprasza synów Kory za jej biografię
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Planował zamach na cara, skazano go na 15 lat katorgi. Wrócił do Polski bez syna i ciężarnej żony
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
Rząd Tuska ignoruje apel. Chce przyjąć prawo niekorzystne dla Polski
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]
"Czarolina – 6. Tajemnice wyspy": Niebezpieczne eksperymenty [RECENZJA]