Dlaczego Szekspir umarł?
Testy stosowane zwykle przez policję w celu zidentyfikowania podejrzanego na podstawie materiału filmowego uzyskanego z kamery zainstalowanej w miejscu publicznym wykazały, że prawdopodobną przyczyną śmierci Williama Szekspira była nowotworowa narośl nad lewym okiem.
Teorię tę wysunęła niemiecka uczona prof. Hildegard Hammerschmidt- Hummel z uniwersytetu w Moguncji (Mainz) w książce The True Face of William Shakespeare (Prawdziwe oblicze Williama Szekspira). Brytyjscy szekspirolodzy odnieśli się do niej z dystansem.
Hammerschmidt-Hummel opiera swoje ustalenia na analizie czterech wizerunków, uchodzących za podobizny Szekspira , w tym jego pośmiertnej maski i popiersia wystawionego w Klubie Garrick w Londynie. Każdy z tych wizerunków ukazuje narośl nad lewym okiem, która powiększa się z czasem. Zdaniem okulisty, z którym konsultowała się Hammerschmidt-Hummel, jest to wolno narastająca narośl, która z czasem stała się złośliwym nowotworem.
Pośmiertna maska wykazuje, że nowotworowa narośl urosła do tak znacznych rozmiarów, iż pod koniec życia zwisała nad lewym okiem Szekspira .
Przy okazji prowadzenia tych badań udało się potwierdzić autentyczność znajdującej się w zbiorach niemieckich w Darmstadt pośmiertnej maski Szekspira, co do której wielu uczonych miało wątpliwości, ponieważ nie jest zbyt podobna do innych jego wizerunków.
Wiele wskazuje na to, że autentyczne jest także popiersie wystawione od 1855 roku w Klubie Garrick, które jest zarazem jedynym znanym, trójwymiarowym wizerunkiem wielkiego dramaturga.
Dotychczas najbardziej rozpowszechniona hipoteza o jego śmierci, której autorstwo przypisuje się wikaremu ze Stratfordu, głosi, że Szekspir dostał wysokiej gorączki nazajutrz po pijackiej libacji. Dramaturg zmarł w kwietniu 1616 roku w wieku 52 lat.
Niektórzy brytyjscy eksperci podtrzymują jednak swoje zastrzeżenia co do autentyczności wizerunków Szekspira . Ich zdaniem, popiersie w Klubie Garrick przypisywane jest znacznie późniejszemu od Szekspira , bo XVIII-wiecznemu francuskiemu rzeźbiarzowi Louis-Francois Roubiliacowi, a jeden z portretów Szekspira w National Portrait Gallery w Londynie jest XIX-wieczną podróbką - został namalowany przy użyciu pigmentu nie stosowanego przed 1818 rokiem.